og uden besætning, og ved siden af lå Thyborøn-kutteren
GRETHE.
Osvald var straks klar over, hvad der var sket. Besætnin-
gen fra TERJE VIKEN måtte også være tvunget om bord i
en ubåd, hvorefter briterne havde forsøgt at sænke kutteren.
Det var sket ved at slå røret til spulepumpen over, men da
røret var af kobber, havde de samtidig banket det fladt, så
vandet kun kom ind i en tynd stråle.
Senere fik de hele forklaringen. Besætningen på TERJE
VIKEN havde siddet ved middagsbordet, da de klokken
12.15 pludselig fik besøg af et entrehold fra ubåden TE-
TRARCH. TERJE VIKEN skulle have været med til Eng-
land, men da kutteren ikke have petroleum nok til den lange
sejlads, blev den i stedet forsøgt sænket.
TETRARCH var under kommando af orlogskaptajn Ro-
nald George Mills, og nu gik han på jagt efter en anden kut-
ter. Der var nok at tage af, og allerede klokken kl. 12.35 gik
et prisemandskab under kommando af løjtnant John Paton
Fyfe om bord på L 100 IMMANUEL. Skipperen fik ordre
til at sætte kurs mod Leith, og da IMMANUEL kort efter
mødte L 156 JENS HVAS, gav Fyfe skipperen på denne kut-
ter orde til at følge med. Et par dage senere ankom begge
kuttere til England.
14
TERJE VIKEN blev bragt sikkert i havn af kollegerne
fra GRETHE, men Osvald havde fået nok af ubåde og havde
ikke lyst til at blive på stedet. Han sejlede i stedet ud og hen-
tede IMMANUELs forladte ankergrejer, som stod lidt læn-
gere ude, og tog dem med i havn. Hjemme i Thyborøn blev
de lagt op på kajen, og det vakte stor opsigt. Folk begyndte at
snakke, og bedre blev det ikke, da der kort tid efter skete en
voldsom eksplosion i Thyborøn. Nogle tyske marinesoldater
havde på stranden fundet en bøje, som de tog med hjem og
anbragte foran den gamle skole, hvor de var indkvarteret. De
troede, det var en almindelig bøje, men i virkeligheden var
det en sprængbøje. Den eksploderede og dræbte ni mand.
Så kom tyskerne og hentede Osvald. Han blev bragt til
forhør i Rom syd for Lemvig, hvor tyskerne var gået i gang
med at bygge en stor flyveplads, og her sad han et par dage.
Tyskerne gav ham skylden for ulykken med sprængbøjen og
påstod, at han havde haft den med hjem.
Så blev Osvald vred.
”Sikke noget pjat,”
sagde han.
”Det
var deres egen skyld. De kunne jo bare lade være med at
lege med en sprængbøje.”
Så begyndte tyskerne at snakke om den britiske ubåd.
De vidste, at han havde været om bord, men Osvald forsva-
rede sig og sagde, at han ikke havde kunnet tale med eng-
lænderne. Han forstod slet ikke sproget. Han fandt aldrig ud
af, om tyskerne troede på ham, men til sidst fik han lov at gå.
Fra den dag følte han, at tyskerne forfulgte ham, og selv
havde han ikke meget til over for dem. Som flertallet af dan-
ske fiskere tog han på havet i det omfang, det var nødvendigt
for at forsørge familien og svare enhver sit, men der var in-
gen grund til at fiske mere til tyskerne end højst nødvendigt.
I Osvalds tilfælde varede det så længe, før han tog ud på den
næste rejse, at tyskerne reagerede. De truede med at tage
GADUS fra ham, gøre den til patruljebåd og tvinge ham til
at være skipper. Så måtte han til det igen.
15
Ubådene TAKU, TRITON og TETRARCH tilhørte alle T-klassen
og lignede hinanden. Her ses TAKU, som angreb en tysk konvoj
og beskadigede torpedobåden MÖWE, mens Osvald så til. Senere
fik ubåden hold i ankergrejet fra GADUS. Foto: HMS St Vincent
Association.
97