I 1942 blev han opbragt af tyskerne, da GADUS fiskede
70 sømil vest til nord af Vyl fyrskib. Flere andre kuttere blev
opbragt samtidigt og blev af tyskerne beskyldt for at have
fisket udenfor det tilladte område.
”Det var naturligvis ikke helt løgn”,
forklarede Osvald
senere.
”Vi opgav næsten altid falske positioner i vores log-
bøger, så de ikke skulle opdage, hvor vi var, og vi sørgede for
at gå over grænsen om natten”.
Efter et stykke tid fik de andre lov at tage på fiskeri igen,
men tyskerne påstod, at Osvalds beslaglagte skibspapirer
var blevet væk på et kontor i Ålborg. Det varede længe, før
han kunne komme ud igen, og Osvald var sikker på, at de
bare gjorde det for at genere ham. Osvald havde ikke noget
godt forhold til tyskerne. Det var almindeligt kendt, og der-
for kom han senere til at spille en vigtig rolle i Danmarks
frihedskamp.
Våbentransporterne
Den danske modstandsbevægelse havde brug for våben og
ammunition, og i alt blev der sendt godt 700 tons forsynin-
ger til den danske modstandsbevægelse. Hovedparten blev
kastet ned fra luften, mens en mindre del blev smuglet ind
fra Sverige.
16
Men det er ikke hele historien. Mange tons blev sejlet
over Nordsøen af danske fiskere, og det er en overset del af
modstandsbevægelsens historie. Uden at forklejne alt, hvad
der ellers blev gjort, var våbentransporterne over Nordsøen
en af de allerfarligste opgaver, som blev udført af danske
modstandsfolk.
Fiskerne kunne ikke gemme sig. De var udsat for be-
skydning af tyske fly, når de sejlede udenfor de tilladte om-
råder, og de måtte sejle den farlige last gennem adskillige
tyske kontroller.
På en konference i Norge efter krigen drøftede man,
hvilke modstands-operationer, der var krigens farligste, og
endte med to bud. Det ene var kampen om det tunge vand og
det andet transporterne over Nordsøen.
Transporterne til Norge havde den fordel, at der her var
en flere tusinde kilometer lang og forrevet kyst, som var
vanskelig at overvåge, men transporterne til Danmark var
anderledes. De kunne kun foregå til en tysk kontrolleret
havn, og antallet af heldigt gennemførte transporter var der-
for heller ikke særlig stort. I alt blev der kun sejlet otte laster
til Danmark, hvoraf de seks kom til Thyborøn.
Det var SOE, Special Operations Executive, der var
skabt af Churchill med ordre om at sætte Europa i brand,
som stod for våbentransporterne. I sommeren 1943 blev der
i alt nedkastet syv tons, men i vinteren 1943-44 svigtede
forsyningerne. De fly, der var til rådighed, skulle forsyne
Tyske opbringelser af danske fiskekuttere forekom jævnligt. På
billedet er Esbjerg-kutterne E 390 Laurette og E 542 Signe blevet
opbragt af et tysk marinefartøj. Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseet.
98