Previous Page  100 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 100 / 196 Next Page
Page Background

I 1942 blev han opbragt af tyskerne, da GADUS fiskede

70 sømil vest til nord af Vyl fyrskib. Flere andre kuttere blev

opbragt samtidigt og blev af tyskerne beskyldt for at have

fisket udenfor det tilladte område.

”Det var naturligvis ikke helt løgn”,

forklarede Osvald

senere.

”Vi opgav næsten altid falske positioner i vores log-

bøger, så de ikke skulle opdage, hvor vi var, og vi sørgede for

at gå over grænsen om natten”.

Efter et stykke tid fik de andre lov at tage på fiskeri igen,

men tyskerne påstod, at Osvalds beslaglagte skibspapirer

var blevet væk på et kontor i Ålborg. Det varede længe, før

han kunne komme ud igen, og Osvald var sikker på, at de

bare gjorde det for at genere ham. Osvald havde ikke noget

godt forhold til tyskerne. Det var almindeligt kendt, og der-

for kom han senere til at spille en vigtig rolle i Danmarks

frihedskamp.

Våbentransporterne

Den danske modstandsbevægelse havde brug for våben og

ammunition, og i alt blev der sendt godt 700 tons forsynin-

ger til den danske modstandsbevægelse. Hovedparten blev

kastet ned fra luften, mens en mindre del blev smuglet ind

fra Sverige.

16

Men det er ikke hele historien. Mange tons blev sejlet

over Nordsøen af danske fiskere, og det er en overset del af

modstandsbevægelsens historie. Uden at forklejne alt, hvad

der ellers blev gjort, var våbentransporterne over Nordsøen

en af de allerfarligste opgaver, som blev udført af danske

modstandsfolk.

Fiskerne kunne ikke gemme sig. De var udsat for be-

skydning af tyske fly, når de sejlede udenfor de tilladte om-

råder, og de måtte sejle den farlige last gennem adskillige

tyske kontroller.

På en konference i Norge efter krigen drøftede man,

hvilke modstands-operationer, der var krigens farligste, og

endte med to bud. Det ene var kampen om det tunge vand og

det andet transporterne over Nordsøen.

Transporterne til Norge havde den fordel, at der her var

en flere tusinde kilometer lang og forrevet kyst, som var

vanskelig at overvåge, men transporterne til Danmark var

anderledes. De kunne kun foregå til en tysk kontrolleret

havn, og antallet af heldigt gennemførte transporter var der-

for heller ikke særlig stort. I alt blev der kun sejlet otte laster

til Danmark, hvoraf de seks kom til Thyborøn.

Det var SOE, Special Operations Executive, der var

skabt af Churchill med ordre om at sætte Europa i brand,

som stod for våbentransporterne. I sommeren 1943 blev der

i alt nedkastet syv tons, men i vinteren 1943-44 svigtede

forsyningerne. De fly, der var til rådighed, skulle forsyne

Tyske opbringelser af danske fiskekuttere forekom jævnligt. På

billedet er Esbjerg-kutterne E 390 Laurette og E 542 Signe blevet

opbragt af et tysk marinefartøj. Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseet.

98