Previous Page  133 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 133 / 196 Next Page
Page Background

Dette udsagn er indarbejdet i SSSS, og vores alment didak-

tiske overvejelser er selvfølgelig centreret omkring de tre

grundspørgsmål: Hvad, Hvorfor og Hvordan skal eleverne

lære noget? Den klassiske brede didaktiske relationsmodel

14

repræsenterer mødet mellem underviseren (museumsfor-

midleren) og stoffet, mødet mellem underviseren og eleven

og mødet mellem eleven og stoffet. Her fokuserer vi ikke

kun på mål og indhold, men medtænker elevernes forud-

sætninger og ser forløbet som en læreproces og en del af en

længerevarende dannelsesproces.

Museer bliver ofte benævnt som uformelle læringsmiljøer.

Et uformelt læringsmiljø er ikke defineret ud fra en præcis

geografisk placering, men derimod af de særlige rammer,

der findes om læringen i disse miljøer. Uformelle lærings-

miljøer er kendetegnet ved

15

:

• at der er mulighed for og frihed til at udforske det, som

er personligt meningsfuldt og interessant

• at der er mulighed for at lære på den måde og i det tem-

po, der passer den enkelte bedst

• at der er mulighed for at lære med andre

• at der er mulighed for at få autentiske oplevelser med

ægte objekter og fænomener

Det er i denne forbindelse naturligvis af afgørende betyd-

ning for kvaliteten i museernes undervisningsaktiviteter, at

den bygger på et teoretisk og metodisk grundlag, som er

forankret på det enkelte museum. Forudsætningen for en

sådan forankring og udvikling er, at museerne har fastan-

satte medarbejdere med en pædagogisk og relevant akade-

misk uddannelse i forhold til det enkelte museums faglige

ansvarsområde

16

.

Fagdidaktik og pædagogik

Målsætningen med spillet har været, at eleverne skal opnå

en større forståelse og fortrolighed med, hvordan hverdags-

livet har været i en fiskerfamilie. Derfor er der også taget

udgangspunkt i følgende ni udsagn og punkter fra formålet

i historiefaghæftet

17

:

• Udvikle elevernes kronologiske overblik

• Styrke deres viden om og forståelse af historiske sam-

menhænge

• Gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie

• Få indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne

• Styrke deres viden om og forståelse af historiske sam-

menhænge

• Udvikle forståelse for menneskers samspil med naturen

• Styrke deres indsigt i kontinuitet og forandring

• Styrke elevernes historiske bevidsthed og identitet

• Indsigt i hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er

historieskabte og give dem forudsætninger for at forstå

deres samtid og reflektere over deres handlemuligheder

Hertil kobledes de relevante trin- og slutmål fra Fælles Mål

18

.

Vores historiedidaktiske overvejelser gik på historiefa-

gets udvikling i de senere år, samt særligt på ændringen i

terminologien fra historiebevidsthed til historisk bevidst-

hed. Fra at have haft fokus på historiebevidsthed er der fra

2006 og tydeligst med faghæftet fra 2009 kommet en histo-

riekanon, indførsel af historie som prøveudtræksfag samt et

kraftigt øget fokus på kronologi og kildehåndtering. I spillet

arbejdes der som tidligere beskrevet ud fra et kronologisk

perspektiv, hvor man arbejder sig gennem tiden i fire perio-

der. I forhold til kildehåndteringen er det oplagt at udnytte

spillet til at arbejde med kilder fra disse fire tidsperioder.

Dette sker helt automatisk i selve spillets gennemførelse –

131