Dette udsagn er indarbejdet i SSSS, og vores alment didak-
tiske overvejelser er selvfølgelig centreret omkring de tre
grundspørgsmål: Hvad, Hvorfor og Hvordan skal eleverne
lære noget? Den klassiske brede didaktiske relationsmodel
14
repræsenterer mødet mellem underviseren (museumsfor-
midleren) og stoffet, mødet mellem underviseren og eleven
og mødet mellem eleven og stoffet. Her fokuserer vi ikke
kun på mål og indhold, men medtænker elevernes forud-
sætninger og ser forløbet som en læreproces og en del af en
længerevarende dannelsesproces.
Museer bliver ofte benævnt som uformelle læringsmiljøer.
Et uformelt læringsmiljø er ikke defineret ud fra en præcis
geografisk placering, men derimod af de særlige rammer,
der findes om læringen i disse miljøer. Uformelle lærings-
miljøer er kendetegnet ved
15
:
• at der er mulighed for og frihed til at udforske det, som
er personligt meningsfuldt og interessant
• at der er mulighed for at lære på den måde og i det tem-
po, der passer den enkelte bedst
• at der er mulighed for at lære med andre
• at der er mulighed for at få autentiske oplevelser med
ægte objekter og fænomener
Det er i denne forbindelse naturligvis af afgørende betyd-
ning for kvaliteten i museernes undervisningsaktiviteter, at
den bygger på et teoretisk og metodisk grundlag, som er
forankret på det enkelte museum. Forudsætningen for en
sådan forankring og udvikling er, at museerne har fastan-
satte medarbejdere med en pædagogisk og relevant akade-
misk uddannelse i forhold til det enkelte museums faglige
ansvarsområde
16
.
Fagdidaktik og pædagogik
Målsætningen med spillet har været, at eleverne skal opnå
en større forståelse og fortrolighed med, hvordan hverdags-
livet har været i en fiskerfamilie. Derfor er der også taget
udgangspunkt i følgende ni udsagn og punkter fra formålet
i historiefaghæftet
17
:
• Udvikle elevernes kronologiske overblik
• Styrke deres viden om og forståelse af historiske sam-
menhænge
• Gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie
• Få indsigt i menneskers liv og livsvilkår gennem tiderne
• Styrke deres viden om og forståelse af historiske sam-
menhænge
• Udvikle forståelse for menneskers samspil med naturen
• Styrke deres indsigt i kontinuitet og forandring
• Styrke elevernes historiske bevidsthed og identitet
• Indsigt i hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er
historieskabte og give dem forudsætninger for at forstå
deres samtid og reflektere over deres handlemuligheder
Hertil kobledes de relevante trin- og slutmål fra Fælles Mål
18
.
Vores historiedidaktiske overvejelser gik på historiefa-
gets udvikling i de senere år, samt særligt på ændringen i
terminologien fra historiebevidsthed til historisk bevidst-
hed. Fra at have haft fokus på historiebevidsthed er der fra
2006 og tydeligst med faghæftet fra 2009 kommet en histo-
riekanon, indførsel af historie som prøveudtræksfag samt et
kraftigt øget fokus på kronologi og kildehåndtering. I spillet
arbejdes der som tidligere beskrevet ud fra et kronologisk
perspektiv, hvor man arbejder sig gennem tiden i fire perio-
der. I forhold til kildehåndteringen er det oplagt at udnytte
spillet til at arbejde med kilder fra disse fire tidsperioder.
Dette sker helt automatisk i selve spillets gennemførelse –
131