Previous Page  134 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 134 / 196 Next Page
Page Background

både gennem fysiske genstande, men også ved indtrufne

begivenheder og billeder på tabletten, der selvfølgelig er

autentiske. Der hvor arbejdet med kilderne virkelig giver

mening er, når klassen arbejder med spillet både før og ef-

ter deres besøg på museet. Vi har udarbejdet et kildeudvalg,

som er udvalgt og fundet egnet til skolebrug. I denne for-

bindelse udvikles et prøveoplæg, som lærerne kan benytte

til afgangsprøven i faget. Prøveoplægget holdes ukendt for

eleverne, men hvis der er blevet arbejdet med kildeudvalget,

er der tale om kendt emne og kildetype. Prøveoplæggene

er efter samtale med Formidlingstjenesten tilgængelige for

lærerne på spillets hjemmeside.

Historisk bevidsthed

Hvorfor er det vigtigt at arbejde med historisk bevidsthed

i dag? Her er vi inspireret af den tyske historiedidaktiker

J. Rüsen

19

. Historisk bevidsthed er en forudsætning for at

kunne arbejde med værdier og moral generelt

20

. Historisk

læring er en proces, hvor man fordøjer oplevelsen af tid til

narrative kompetencer. Forstået som evnen til at fortælle en

historie med midler, som giver den enkeltes levede liv en

orientering i tid: Altså evnen til at erfare fortiden, evnen til

at kunne fortolke fortiden og endeligt at kunne orientere sit

eget liv gennem den turbulente forandring af tid.

Den narrative kompetence kan deles op i tre underkom-

petencer:

• Historisk erfaringskompetence, som kan betragtes som

indhold – altså hvordan man skal lære at se på fortiden

og forstå dens specifikke tidsmæssige kvalitet, forskel-

ligt fra nutiden. Dvs. en form for historisk følsomhed

- det at man ser, vurderer og dømmer ud fra fortidens

egen præmis. Eksempelvis er det i dag nemt at vurdere

hvorvidt det var fornuftigt at gå fra langlinefiskeriet til

den fiskeriteknologisk revolutionerende snurrevodsfi-

skeri, men for den fisker, som stod med dilemmaet var

fordelene og ulemperne ikke så tydelige, og derfor må

man forstå fortiden ud fra dens egen præmis.

• Historisk fortolkningskompetence kan man også se som

formen. Altså det at bygge bro mellem fortid, nutid og

SSSS: Androidtablet - et sikkert valg. Foto: Fiskeri- og Søfartsmu-

seets Formidlingstjeneste.

132