Previous Page  137 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 137 / 196 Next Page
Page Background

der kræver, at de bruger tid og midler (der er brugerbeta-

ling på SSSS) på at sætte spillet ind i deres ofte pressede

årsplaner i udskolingen. Deres valg af museumsbesøg er

en investering, og et besøg beslaglægger både tid fra anden

undervisning hjemme på uddannelsesinstitutionen og ofte

dobbelt lærerbemanding på selve udflugten. Dertil kommer

transport til og fra museet. Det er dog ikke indholdet eller

temaet, som afholder lærerne fra at benytte museets under-

visningstilbud SSSS, da flertallet af de lærere, som henven-

der sig, udtrykker stor interesse overfor muligheden for at

deltage i SSSS.

Mange museer har udviklet digitale læringsspil med

større eller mindre held – f.eks. set ud fra et deltageran-

talmæssigt perspektiv

27

. Succeskriterierne kan selvfølgelig

være mangeartede. Fiskeri- og Søfartsmuseet har i høj grad

fokuseret på at kvalificere udbuddet af undervisningstilbud

til den førnævnte målgruppe og udvikle formidlernes kom-

petencer samt skabe nye nyttige netværk i forbindelse med

projektet. Disse mål har vi opnået. Vi har fået opfyldt vores

ønske og intention om at få flere fra målgruppen på museet,

men mangler stadig at få SSSS til at være et ”must” og en

indarbejdet del af historielærernes undervisning. Tendensen

er dog en klart stigende interesse, og vi oplever, at flere hold

fra ungdomsuddannelserne med succes benytter SSSS som

et samarbejdsprojekt med et fagligt indhold.

Noter

1.

Unges museumsbrug – En målgruppeundersøgelse af

museernes unge brugere og ikke-brugere. Udgiver: Kultur-

styrelsen (2012).

2.

www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Faelles-Maal.

3.

Nu Kulturstyrelsen.

4.

Undervisningsministeriet: Fælles Mål 2009, Faghæfte 4 –

Historie, Undervisningsministeriets håndbogserie nr. 6, 2009

5.

Der findes mange forskellige typer at tablets. Mest kendt

er f.eks. iPads fra Apple. I SSSS er der anvendt Samsung

tablets, som benytter et android styresystem.

6.

Jens Væver var en dansk fisker og opfinder, der opfandt

snurrevoddet i 1848, som gjorde det muligt at affiske store

områder fra en enkelt båd, og som fik stor betydning for

SSSS: Eleverne skal sammenligne midstemål for konsumfisk i to

forskellige tidsperioder. Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseets Formid-

lingstjeneste.

135