der kræver, at de bruger tid og midler (der er brugerbeta-
ling på SSSS) på at sætte spillet ind i deres ofte pressede
årsplaner i udskolingen. Deres valg af museumsbesøg er
en investering, og et besøg beslaglægger både tid fra anden
undervisning hjemme på uddannelsesinstitutionen og ofte
dobbelt lærerbemanding på selve udflugten. Dertil kommer
transport til og fra museet. Det er dog ikke indholdet eller
temaet, som afholder lærerne fra at benytte museets under-
visningstilbud SSSS, da flertallet af de lærere, som henven-
der sig, udtrykker stor interesse overfor muligheden for at
deltage i SSSS.
Mange museer har udviklet digitale læringsspil med
større eller mindre held – f.eks. set ud fra et deltageran-
talmæssigt perspektiv
27
. Succeskriterierne kan selvfølgelig
være mangeartede. Fiskeri- og Søfartsmuseet har i høj grad
fokuseret på at kvalificere udbuddet af undervisningstilbud
til den førnævnte målgruppe og udvikle formidlernes kom-
petencer samt skabe nye nyttige netværk i forbindelse med
projektet. Disse mål har vi opnået. Vi har fået opfyldt vores
ønske og intention om at få flere fra målgruppen på museet,
men mangler stadig at få SSSS til at være et ”must” og en
indarbejdet del af historielærernes undervisning. Tendensen
er dog en klart stigende interesse, og vi oplever, at flere hold
fra ungdomsuddannelserne med succes benytter SSSS som
et samarbejdsprojekt med et fagligt indhold.
Noter
1.
Unges museumsbrug – En målgruppeundersøgelse af
museernes unge brugere og ikke-brugere. Udgiver: Kultur-
styrelsen (2012).
2.
www.uvm.dk/Uddannelser/Folkeskolen/Faelles-Maal.3.
Nu Kulturstyrelsen.
4.
Undervisningsministeriet: Fælles Mål 2009, Faghæfte 4 –
Historie, Undervisningsministeriets håndbogserie nr. 6, 2009
5.
Der findes mange forskellige typer at tablets. Mest kendt
er f.eks. iPads fra Apple. I SSSS er der anvendt Samsung
tablets, som benytter et android styresystem.
6.
Jens Væver var en dansk fisker og opfinder, der opfandt
snurrevoddet i 1848, som gjorde det muligt at affiske store
områder fra en enkelt båd, og som fik stor betydning for
SSSS: Eleverne skal sammenligne midstemål for konsumfisk i to
forskellige tidsperioder. Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseets Formid-
lingstjeneste.
135