forskning. Forskning kan defineres bredt, men Fiskeri- og
Søfartsmuseet fik hævet sin status på dette område, da der i
1994 blev etableret et universitetstilknyttet forskningssam-
arbejde omkring Center for Maritime og Regionale Studier
(CMRS), der bl.a. har til formål at styrke forskningen og
udvikle museet til landets førende sektorforskningsinstitu-
tion på sit felt.
8
Den sidste af de fem søjler, registrering, er den del af
museets arbejde, som er emne for resten af nærværende ar-
tikel. Registreringen er den usynlige – og mange vil sige
kedelige – del af museumsarbejdet, som foregår bag kulis-
serne. Det er et arbejde, som sjældent påkalder sig stor op-
mærksomhed eller publikumsinteresse, selvom registrerin-
gen i høj grad danner grundlag for det historiske indhold i
forskning og formidling.
Registreringen
I tidernes morgen var den mest almindelige indgang til
samlingerne en protokol med en kronologisk indførsel af
museets tilkomne genstande. Heri kunne i bedste fald være
noteret, hvorfra de enkelte genstande stammer, og evt. hvor
tingene var blevet placeret på museet – i værste fald blot et
nummer og genstandens navneord. I dag benyttes et elek-
tronisk registreringsværktøj, som er bygget op omkring en
række nationale og internationale registreringsstandarder,
der er blevet til gennem tiderne, og som står nedfældet i
Dansk Museums Dokumentations Standard.
9
Kravene til re-
gistrering er omfattende og udover en grundig beskrivelse
af de indlemmede genstande med henblik på identifikation,
indeholder en god registrering også fyldige proveniensop-
lysninger, dvs. oplysninger om genstandens oprindelse,
tilhørsforhold og anvendelse. Registreringen er vigtig med
hensyn til historikoplysningerne, men oplysningerne er ikke
altid lige velbevarede og fyldestgørende pga. registrerings-
historikken, som på de fleste museer har været en lang og
omskiftelig affære.
Oprindeligt blev tingene registreret manualt ved hjælp
af museernes såkaldte blå kort, men allerede i 1973 gik
Fiskeri- og Søfartsmuseet over til at lade al registrering
overgå til edb. Man var et pionermuseum på dette felt, men
det blev kun dyrekøbte erfaringer, for i 1981 var den tekno-
logiske udvikling gået fra de hulkort, systemet var bygget
på.
10
I 1989 gik museet over til at registrere i det dos-base-
rede program, Arkibas, som egentligt er udviklet til registre-
ring i lokalarkiver, men var det man satsede på, idet museet
ikke ville vente på, at museumsvæsenet fik udviklet et brug-
bart registreringsprogram. I forhold til indsamling og sags-
opbygning, adskiller arkiver og museer sig en del, hvilket
også afspejler sig i selve systemet og museets registrering,
da stort set hele samlingen er indtastet i Arkibas.
I 2008 gik museet over til programmet Regin, der udby-
des af Kulturstyrelsen, og i dag er det mest benyttede blandt
museerne, og samtidigt er det system, der leverer data til det
centrale, online kulturregister også kaldet Museernes Sam-
linger. I den forbindelse blev der på Fiskeri- og Søfartsmu-
seets foranstaltning og medvirken udviklet et konverterings-
værktøj, som gjorde det muligt at flytte alle data fra Arkibas
til Regin. En konvertering mellem to systemer, som er væ-
sentligt forskellige i grundtanke og datastruktur, giver visse
udfordringer, men alligevel resulterede det i et brugbart re-
sultat. Det har dog krævet en grundig gennemgang og tilret-
ning af samtlige registreringer for at rydde op i de fejlplace-
Kontorassistent Grethe Gedde indtaster museets registreringer
på en hulkortsmaskine, ca. 1980. Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseet.
141