Previous Page  138 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 138 / 196 Next Page
Page Background

udviklingen af fiskeriet i kystnære områder. Busten er udført

af Johannes Mølgaard (1854-1927), blev afsløret på Esbjerg

Havn i 1918 og kom siden til Fiskeri- og Søfartsmuseet.

7.

Spillet kan i princippet gennemføres med to deltagende

hold, men fungerer i praksis bedst ved 6-8 hold.

8.

Byskov, S. et al.:

Fiskeriet der forsvandt,

Fiskeri- og Sø-

fartsmuseets studieserie, nr. 25, Esbjerg, Fiskeri- og Søfarts-

museets Forlag, 2010.

9.

Supertrawlerligaen er et begreb opfundet til lejligheden,

der blot indikerer, at det langt fra er alle fiskere, som vælger

at bygge nye store fartøjer og derfor vil mange grupper i

spillet vælge noget andet. F.eks. at træde helt ud af fiskeri-

erhvervet.

10.

Falkenberg, Cecilie & Håkonsson, Erik: Storylinemeto-

den: ”Den skotske metode” Vejle, Kroghs Forlag 1998.

11.

Marc Prensky, (2001) „Digital Natives, Digital Immi-

grants Part 1”, On the Horizon, Vol. 9.

12.

Bøger som eleverne skal have med i deres tasker i for-

bindelse med undervisningen (f.eks. en læsebog).

13.

Hermansen, M.: ”Læringens univers” Århus, Klim 2005.

14.

Hiim, Hilde & Hippe, Else: Læring gennem oplevelse,

forståelse og handling: En studiebog i didaktik. København,

Gyldendal 2007.

15.

Søndergaard, S.: ”Guide til udvikling af museers og be-

søgscentres formidling til skoler”, Steno Instituttet Aarhus

Universitet 2008.

16.

Museernes læringspotentialer – Kortlægning af museer-

nes undervisningsaktiviteter til grundskoler og ungdomsud-

dannelser: Kulturarvsstyrelsen 2010 Red.: Lundgaard, I. B.

17.

Undervisningsministeriet: Fælles Mål 2009, Faghæfte

4 - Historie, Undervisningsministeriets håndbogserie nr. 6,

2009.

18.

www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125973#K2.

19.

Holm, A. & Vinther L.: Falihos – Historie & Samfunds-

fag nr. 2 2013 p. 5-10.

20.

Pietras, J. & Poulsen, J.:

Historiedidaktik – fra teori til

praksis

, København 2011.

21.

Dysthe, O., Bernhardt, N. & Esbjørn L.: Dialogbaseret

undervisning – Unge Pædagoger 2012.

22.

Andreasen, L.B.: Når unge kommer til orde på museer

– et forskningsprojekt om brugerinddragelse i museumsfor-

midling. Institut for Didaktik, DPU, Aarhus Universitet 2008.

23.

Alle deltagende elever evaluerer spillet sammen med

museets formidlere efter deres deltagelse.

24.

Under evalueringen efter de afviklede spil med de ældste

elever, spørger formidleren til hvad deres fremtidsplaner er.

25.

Typisk elevsprog om alt hvad de finder ulækkert.

26.

Alle deltagende elever evaluerer spillet sammen med

museets formidlere efter deres deltagelse.

27.

Ørngreen, R. & Levinsen, K. (2009) Evalueringsrapport:

E-museum: Evaluering af digitale undervisningsmaterialer,

DPU

Aarhus Universitet.

Summary

In 2009 the first national consumer survey was conducted

in the state and state-subsidized museums in collaboration

with The Danish Agency for Culture. The study showed

that young people (14-29 year olds) in particular are under-

represented in museums, and the trend continued in the fol-

lowing year's national user survey. The Fisheries and Mari-

time Museum has been offering training in science for the

above target audience with great success, but the specific

and targeted cultural education programs on the basis of

the schools' curriculum were missing. For a period, the de-

partment of interpretation used the practical and workshop

oriented educational activities for intermediate students

(4th-6th grade) at a discount in either a craft or individual

activities in the open area in relation to the preindustrial

coastal culture in Denmark.

In 2010 the department of interpretation formulated the

goal that the museum must offer cultural history and mean-

ingful educational activities for the above older audience. A

digital learning game, "The skipper, squirt, skiff and hull – a

journey into the history of fishing" – henceforth referred to

as SSSS – originated as an idea and became a project for the

Fisheries and Maritime Museum’s department of interpreta-

tion in 2010-12.

Spillet foregår udenfor på museets frilandsområde.

Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseets Formidlingstjeneste.

136