Museet under overfladen
− et indblik i arbejdet med den kulturhistoriske samling
Af Richard Bøllund
I løbet af 2013 har Fiskeri- og Søfartsmuseet fået publiceret
museets registreringer på det centrale, online kulturregister
(Museernes Samlinger
1
). Det har tilført formidlingen af mu-
seets samlinger en helt ny dimension, idet kulturhistorisk
interesserede borgere nu kan sidde hjemme i deres stuer og
søge på et bestemt navn eller genstand, som dukker op med
foto, beskrivelse og historikoplysninger. Det stiller samtidigt
store krav til museets registreringsstandard, der siden 2001
har fået et løft som resultatet af en storstilet samlingsgen-
nemgang. I det følgende berettes om arbejdet bag kulisserne
og den nye mulighed for at få et indblik i museets samling.
Indledning
Langt de fleste museumsbesøgende ser alene museernes ud-
stillinger, og kender ikke umiddelbart til det bagvedliggende
arbejde eller til indholdet af museernes magasiner
2
. Dette
forhold har da også ledt til den udbredte sammenligning af
museer med et isbjerg, idet kun toppen er synlig for publi-
kum, mens der under overfladen, i underjordiske kældre, ar-
kiver og magasiner befinder sig en stor mængde velbevarede
hemmeligheder. Dog ikke mere velbevarede end, at det med
den ny indgang til museernes samlinger er muligt at dykke
ned under overfladen og få et indblik i den mangfoldighed,
museet rummer. Formidlingen af museets samlinger har fået
en ny dimension, som er resultatet af en årelang indsats bag
museets kulisser, der vil blive gennemgået i denne artikel.
Først må man forstå opbygningen og de forskellige
funktioner, et museum består af. Inden for museumsverde-
nen taler man om de fem søjler, som er direkte afledt af de
krav og opgaver, der står nedfældet i dansk museumslov og
består af: 1) Indsamling, 2) Registrering, 3) Bevaring, 4)
Forskning og 5) Formidling, som fremhæves at være ind-
byrdes forbundne
3
. Heri ligger, at alle opgaverne er lige vig-
tige, selvom rækkefølgen og væsentligheden af hver søjle
ofte diskuteres i museumsfaglige sammenhænge
4
. Fjerner
man én af søjlerne, begynder huset imidlertid at vakle, idet
den gensidige afhængighed af de fem elementer er meget
stærk. Hvori bestod for eksempel et museum, hvis der ikke
var nogen (ind)samling, der kunne danne grundlag for ud-
stillinger og formidling? Og hvordan blev udstillingerne,
hvis der ikke lå forskning eller en undersøgelse bag, eller
hvis man ikke havde varetaget hensynet til genstandenes be-
varing? Hvordan kan man finde genstandene og vide noget
om deres oprindelse, brug og anvendelse, hvis ikke de er
ordentligt registreret? Sådan kan man blive ved, men ker-
nen er, at alle opgaver kræver en konstant opmærksomhed,
selvom der gennem perioder og tider i et museums liv na-
turligt vil være skiftende fokus på de forskellige områder. I
store træk, og med et kort rids af museets historie, kan man
sammenfatte opgavevaretagelsen på følgende vis.
Varetagelsen af museets kerneopgaver
Fiskeri- og Søfartsmuseet adskiller sig fra mange andre mu-
seer ved at arbejde på to felter, kulturhistorie og naturhisto-
rie, som begge afspejles i museets forskning, formidling og
publikumsrettede aktiviteter. Denne artikel vedrører dog kun
den kulturhistoriske del, for selvom museet også indsamler,
bevarer og registrerer ting som eksempelvis hvalknogler og
sælparasitter fra det naturhistoriske felt, er det ikke indbe-
fattet i den samlingsgennemgang og registreringssystem,
139