Previous Page  128 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 128 / 196 Next Page
Page Background

op til Fælles Mål

4

og benytte sig af hele museets frilandsaf-

deling med tilhørende genstande og miljøer inden for dets

hovedtema ”Mennesket og Havet”.

Den primære målgruppe for projektet skulle være elever

i grundskolens udskoling/overbygning (7. - 10. kl.) – se-

kundært elever fra efterskoler og ungdomsuddannelserne.

Det stod hurtigt klart tidligt i idéfasen, at det var interessant

at kigge efter metoder, der ikke nødvendigvis knyttede sig til

traditionel klasserumsundervisning med tilhørende klassiske

omvisninger eller foredrag. Formidlingstjenesten var bevidst

om, at en tiltrængt fornyelse i museets direkte kulturhistori-

ske formidling til skoleelever ville kunne udvide, kvalificere

og nuancere den eksisterende palet af husets øvrige kultur-

historiske tilbud til undervisningsverdenen. Grundlæggende

var målet, at denne målgruppe skulle præsenteres for en ef-

fektiv læringsressource, der kunne give dem en indsigt i Fi-

skeri- og Søfartsmuseets forsknings- og arbejdsområde samt

styrke deres kulturelle og historiske bevidsthed.

Ved at inddrage digitale medier (tablets) i formidlingen

og kombinere dem med museumsmiljøerne og genstandene

var det således hensigten at skabe en spændende og ved-

kommende læringssituation, hvor nye teknologiske mulig-

heder for interaktiv formidling kunne udvikles og afprøves.

SSSS skulle altså iscenesætte museets fysiske miljøer såvel

indendørs som udendørs, så det digitale lag forstærkede og

udfordrede den forståelsesmæssige oplevelse af historien,

og bidrage til perspektiveringen af det kulturhistoriske lag

ved at gøre problemstillingerne nærværende og konkrete.

Udfordringen var, om anvendelsen af mobile digitale

medier (tablets) som formidlingsredskab gjorde, at forståel-

sen og interessen for de fysiske kulturhistoriske udstillinger

og miljøer samt hele det fiskerihistoriske tema, rent faktisk

blev større og mere vedkommende blot fordi, man gjorde

brug af ét af elevernes foretrukne medier?

Hvad er SSSS?

”Skipperen, Splejsen, Skuden og Skroget - en tidsrejse i fi-

skeriets historie” er et læringsspil, der gennemføres fysisk

på Fiskeri- og Søfartsmuseet ved hjælp af de maritime mil-

jøer og genstande og en tablet

5

.

Før besøget

For at få det optimale ud af spillet er det en stor fordel, men

ikke strengt nødvendigt, at eleverne har forberedt sig på be-

søget.

På spillets website

www.fimusspil.dk

kan lærerne læse

om spillets idé, didaktiske overvejelser og krav til eleverne.

For at kunne træffe de rigtige valg undervejs i spillet og der-

med være i stand til at gennemføre familiernes liv gennem

130 år er det nødvendigt, at eleverne har en vis forhåndsvi-

den om perioden og også gerne om Esbjerg By, da det natur-

ligvis åbner for elevernes egne refleksioner og fælles beslut-

I bunkeren under 2. Verdenskrig. Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseets

Formidlingstjeneste.

126