Previous Page  123 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 123 / 196 Next Page
Page Background

Udstillingen i London

Det mondæne Victoria Miro Gallery i London var ét af man-

ge gallerier og udstillingssteder i John Kørners netværk. Si-

den 2004 havde han udstillet på galleriet fire gange; i 2004

og 2010 på gruppeudstillingerne

Painting 2004

og

In the

Company of Alice

, hvortil kom to separatudstillinger

2006

Problems

og

War Problems

i henholdsvis 2006 og 2008.

Da London-folkene henvendte sig med tilbud om endnu en

separatudstilling, besluttede Kørner sig for at afprøve land-

skabsmaleriet som emnekreds for den kommende udstilling.

Med en opvækst på Lolland, aner i Vadehavsområdet og en

fascination af disse områders store, flade vidder endte den

første del af Kørners overvejelser med et valg af Friesland

som den centrale motivkreds for den billedserie, som han

ville skabe til formålet. Når man som Kørner ikke er udpræ-

get romantiker, kan det være en udfordring at beskæftige sig

med landskabsmalerier, som rækker ud over det almindelige.

Billederne skal være interessante og vedkommende. Kørners

overvejelser førte derfor i næste række til en motivverden

renset for romantik. Ikke en beskrivelse af en fortid eller en

nutid, men snarere en vision om at se det hele med nye øjne

og lade fortid og fremtid mødes og afspejles i marsklandska-

bets storslåede vidder, høje himmel og evigt brydende lys.

Skabelsen af værker til en udstilling er en proces, hvor

der kontinuerligt bliver lagt lag på lag, og værkerne efter-

hånden bygges op i grupper, så de hænger sammen eller

supplerer hinanden. I de senere år har selve det scenogra-

fiske design også været et element i Kørners arbejde med

udstillingerne, som på denne vis kan blive tilført elementer,

der giver den endelige helhed karakter af en kæmpeinstal-

lation. I arbejdet med marskens amfibielandskab så Kørner

muligheder i et værk ”Tsunami”, som han tidligere havde

lavet til Heart i Herning. Værket var bygget op over en ska-

teboardrampe belagt med et specialdesignet tæppe, som

skulle give fornemmelsen af en meget stor bølge. En tilsva-

rende installation kunne bruges i en udstilling om marsken,

hvor man ikke mindst før inddæmningerne jo udmærket

kendte den alvor, som hav, bølger og stormflod medførte.

I den sammenhæng slog det pludselig John Kørner, at han

måske kunne bruge en pram, som hans oldefar skulle have

bygget, og som nu skulle findes på et museum. Det var den

overvejelse, som i sidste ende førte til Kørners opringning til

Fiskeri- og Søfartsmuseet – og resten er historie.

Udstillingen i London blev vist fra januar til marts 2013.

Titlen var ”Fallen Fruit from Friesland”, som ikke blot var

en henvisning til området og kunstnerens aner, men også til

kunstnerens vegetar-baggrund, hvor særligt hardcore af slag-

sen udelukkende spiser frugt, som har sluppet sit greb i træet.

Hvis man ifølge kunstneren sammenlignede de frugter, som

i øvrigt indgår i flere af udstillingens billeder, med alle de

mange brave mænd og kvinder, der har levet i Friesland, fik

man den rette forståelse af udstillingstitlens tanke og poesi.

”Blue Grass” – et af Kørners malerier på udstillingen i London.

Gengivet med tilladelse af John Kørner.

121