marskbåde blev bygget af Hemsen-familien i Nordoster-
deich nord for Neukirchen. Siden første halvdel af 1800-tal-
let var bådebyggerhåndværket i denne familie gået i arv fra
far til søn gennem i al fald tre slægtled, men traditionen kan
udmærket være ældre end det. Slægten drev også landbrug,
men det forhindrede dem ikke i en sideløbende produktion
af marskbåde på op mod en snes stykker om året. Den sidste
aktive bådebygger i familien var Christian Hemsen (1882-
1968), som leverede omkring 20 marskbåde årlig, indtil af-
vandingen i 1920’erne og begyndelsen af 1930’erne reduce-
rede brugen af disse både.
En anden meget produktiv bådebygger var Boy Petersen
(1884-1917). I sine unge år tjente Boy Petersen hos Hem-
sen-familien, hvor han hjalp så meget til med bådebygnin-
gen, at han fik lært håndværket. Han begyndte selv at bygge
marskbåde i 1905 og tog håndværket med, da han senere
blev slusemester ved Südwesthörn, hvor han opbyggede et
stort værksted. Boy Petersens produktion kan følges gen-
nem et stilehefte, hvor han lavede en kronologisk fortegnel-
se over de fartøjer, han byggede. I de første år efter starten
som bådebygger leverede han kun en enkelt båd om året,
men fra 1910 og de følgende par år nåede den årlige produk-
tion op på en halv snes både. I alt byggede Boy Petersen 45
både, inden han blev indkaldt til tysk militærtjeneste under
1. Verdenskrig. Herefter byggede Boy Petersen ikke flere
marskbåde. Han blev hjemsendt med sukkersyge i 1916 og
døde det følgende år.
4
Fiskeri- og Søfartsmuseets samling på i alt fire marskbå-
de blev indsamlet i forbindelse med museets undersøgelser i
1960’erne og begyndelsen af 1970’erne af marskens bådtra-
ditioner. Tre af bådene er bygget af Christian Hemsen, mens
Boy Petersen har stået for den fjerde.
5
Med Boy Petersen
begynder linjerne i denne historie at sno sig sammen i en rød
tråd. Boy Petersen var nemlig John Kørners oldefar.
Marskbådene fandtes i flere størrelser. De største typer blev primært anvendt til godstransport, mens persontransport ofte fandt sted med
mindre bådtyper som f.eks. ”Engangsbåde”. Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseet.
119