Previous Page  121 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 121 / 196 Next Page
Page Background

marskbåde blev bygget af Hemsen-familien i Nordoster-

deich nord for Neukirchen. Siden første halvdel af 1800-tal-

let var bådebyggerhåndværket i denne familie gået i arv fra

far til søn gennem i al fald tre slægtled, men traditionen kan

udmærket være ældre end det. Slægten drev også landbrug,

men det forhindrede dem ikke i en sideløbende produktion

af marskbåde på op mod en snes stykker om året. Den sidste

aktive bådebygger i familien var Christian Hemsen (1882-

1968), som leverede omkring 20 marskbåde årlig, indtil af-

vandingen i 1920’erne og begyndelsen af 1930’erne reduce-

rede brugen af disse både.

En anden meget produktiv bådebygger var Boy Petersen

(1884-1917). I sine unge år tjente Boy Petersen hos Hem-

sen-familien, hvor han hjalp så meget til med bådebygnin-

gen, at han fik lært håndværket. Han begyndte selv at bygge

marskbåde i 1905 og tog håndværket med, da han senere

blev slusemester ved Südwesthörn, hvor han opbyggede et

stort værksted. Boy Petersens produktion kan følges gen-

nem et stilehefte, hvor han lavede en kronologisk fortegnel-

se over de fartøjer, han byggede. I de første år efter starten

som bådebygger leverede han kun en enkelt båd om året,

men fra 1910 og de følgende par år nåede den årlige produk-

tion op på en halv snes både. I alt byggede Boy Petersen 45

både, inden han blev indkaldt til tysk militærtjeneste under

1. Verdenskrig. Herefter byggede Boy Petersen ikke flere

marskbåde. Han blev hjemsendt med sukkersyge i 1916 og

døde det følgende år.

4

Fiskeri- og Søfartsmuseets samling på i alt fire marskbå-

de blev indsamlet i forbindelse med museets undersøgelser i

1960’erne og begyndelsen af 1970’erne af marskens bådtra-

ditioner. Tre af bådene er bygget af Christian Hemsen, mens

Boy Petersen har stået for den fjerde.

5

Med Boy Petersen

begynder linjerne i denne historie at sno sig sammen i en rød

tråd. Boy Petersen var nemlig John Kørners oldefar.

Marskbådene fandtes i flere størrelser. De største typer blev primært anvendt til godstransport, mens persontransport ofte fandt sted med

mindre bådtyper som f.eks. ”Engangsbåde”. Foto: Fiskeri- og Søfartsmuseet.

119