Skipperen, Splejsen, Skuden og Skroget
– Et digitalt læringsspil om fiskeriets historie
Af Asbjørn Holm
I 2009 blev den første nationale brugerundersøgelse gen-
nemført på de statslige og statsanerkendte museer i et
samarbejde mellem Kulturstyrelsen og museerne. Undersø-
gelsen viste, at især unge (14 – 29-årige) er underrepræ-
senterede på museerne, og den tendens blev bekræftet i det
følgende års nationale brugerundersøgelse
1
. I 2010 formu-
lerede Formidlingstjenesten en målsætning om, at museet
skulle kunne tilbyde kulturhistoriske relevante og vedkom-
mende undervisningsaktiviteter for den førnævnte målgrup-
pe. Et digitalt læringsspil: ”Skipperen, Splejsen, Skuden og
Skroget - en tidsrejse i fiskeriets historie” – fremover be-
nævnt SSSS – udsprang som idé og blev til et projekt for
Fiskeri- og Søfartsmuseets Formidlingstjeneste i 2010-12.
Projektets idé og mål
Fiskeri- og Søfartsmuseet har i mange år tilbudt undervis-
ning inden for den naturvidenskabelige fagrække for de
ældste skoleelever og ungdomsuddannelserne med stor
succes, men det specifikke og målrettede kulturhistoriske
undervisningstilbud med baggrund i grundskolernes Fælles
Mål
2
manglede.
I en periode har Formidlingstjenesten benyttet sig af
praktiske og værkstedsorienterede undervisningsaktiviteter
for mellemtrinselever (4. – 6. klasse) med nedslag i enten et
håndværk eller enkeltstående aktiviteter på frilandsområdet
i relation til den førindustrielle kystkultur. Det ville derfor
være oplagt at stille denne viden og museets faglige ma-
terialer, fartøjer og bygninger til rådighed i et udfordrende
og rammesat didaktisk design for en ældre målgruppe. Kul-
turarvsstyrelsen
3
havde i 2010 en række puljer, der kunne
ansøges, hvis museerne ønskede at udvikle nye undervis-
ningsinitiativer eller formidlingstiltag. I december 2010
modtog museet en bevilling fra Kulturstyrelsens daværende
formidlingspulje 2, der afgjorde, at SSSS kunne igangsæt-
tes. Det følgende år modtog projektet støtte fra LB-Fonden
til Almenvelgørende Formål og fra Claus Sørensens Fond,
der betød, at SSSS kunne færdiggøres og afleveres i 2012.
I 2010 blev der nedsat en projektgruppe med kompe-
tencer i historie, pædagogik, almen- og fagdidaktik samt it-
teknologi. Gruppen bestod af lærer Asbjørn Holm, museets
inspektører Mette Guldberg og Søren Byskov samt formid-
lingsleder Ragnhild Skov. Derudover var Lasse Hollbaum
Vinther, Pædagogisk konsulent på Center for Undervis-
ningsmidler i Esbjerg (UC-Syd) og spildesignerne Maiken
Nysom og Marianne Tietge fra firmaet TripleDesign tilknyt-
tet projektet.
Dele af gruppens medlemmer fungerede som sparrings-
partnere og faglige garanter for anvendelsen af de relevante
genstande og rekvisitter samt litteratur. Projektleder var As-
bjørn Holm, der indsamlede, bearbejdede og gennemskrev
materialet til selve spillet, så det kunne inkorporeres af spil-
designerne i det spiltekniske setup.
Formidlingstjenestens grundlæggende ønske var at lave
et langtidsholdbart og fagligt relevant læringsspil for en be-
stemt type målgruppe, hvor spillet formidlede den lokale
kulturarv og perspektiverede denne i forhold til den natio-
nale og globale samfundsudvikling. Spillet skulle således
være med til at skabe forståelse for naturgrundlaget i fiskeri-
et, dets historiske betydning samt menneskets levevilkår og
naturrelaterede interessekonflikter. Desuden skulle det leve
125