Previous Page  127 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 127 / 196 Next Page
Page Background

Skipperen, Splejsen, Skuden og Skroget

– Et digitalt læringsspil om fiskeriets historie

Af Asbjørn Holm

I 2009 blev den første nationale brugerundersøgelse gen-

nemført på de statslige og statsanerkendte museer i et

samarbejde mellem Kulturstyrelsen og museerne. Undersø-

gelsen viste, at især unge (14 – 29-årige) er underrepræ-

senterede på museerne, og den tendens blev bekræftet i det

følgende års nationale brugerundersøgelse

1

. I 2010 formu-

lerede Formidlingstjenesten en målsætning om, at museet

skulle kunne tilbyde kulturhistoriske relevante og vedkom-

mende undervisningsaktiviteter for den førnævnte målgrup-

pe. Et digitalt læringsspil: ”Skipperen, Splejsen, Skuden og

Skroget - en tidsrejse i fiskeriets historie” – fremover be-

nævnt SSSS – udsprang som idé og blev til et projekt for

Fiskeri- og Søfartsmuseets Formidlingstjeneste i 2010-12.

Projektets idé og mål

Fiskeri- og Søfartsmuseet har i mange år tilbudt undervis-

ning inden for den naturvidenskabelige fagrække for de

ældste skoleelever og ungdomsuddannelserne med stor

succes, men det specifikke og målrettede kulturhistoriske

undervisningstilbud med baggrund i grundskolernes Fælles

Mål

2

manglede.

I en periode har Formidlingstjenesten benyttet sig af

praktiske og værkstedsorienterede undervisningsaktiviteter

for mellemtrinselever (4. – 6. klasse) med nedslag i enten et

håndværk eller enkeltstående aktiviteter på frilandsområdet

i relation til den førindustrielle kystkultur. Det ville derfor

være oplagt at stille denne viden og museets faglige ma-

terialer, fartøjer og bygninger til rådighed i et udfordrende

og rammesat didaktisk design for en ældre målgruppe. Kul-

turarvsstyrelsen

3

havde i 2010 en række puljer, der kunne

ansøges, hvis museerne ønskede at udvikle nye undervis-

ningsinitiativer eller formidlingstiltag. I december 2010

modtog museet en bevilling fra Kulturstyrelsens daværende

formidlingspulje 2, der afgjorde, at SSSS kunne igangsæt-

tes. Det følgende år modtog projektet støtte fra LB-Fonden

til Almenvelgørende Formål og fra Claus Sørensens Fond,

der betød, at SSSS kunne færdiggøres og afleveres i 2012.

I 2010 blev der nedsat en projektgruppe med kompe-

tencer i historie, pædagogik, almen- og fagdidaktik samt it-

teknologi. Gruppen bestod af lærer Asbjørn Holm, museets

inspektører Mette Guldberg og Søren Byskov samt formid-

lingsleder Ragnhild Skov. Derudover var Lasse Hollbaum

Vinther, Pædagogisk konsulent på Center for Undervis-

ningsmidler i Esbjerg (UC-Syd) og spildesignerne Maiken

Nysom og Marianne Tietge fra firmaet TripleDesign tilknyt-

tet projektet.

Dele af gruppens medlemmer fungerede som sparrings-

partnere og faglige garanter for anvendelsen af de relevante

genstande og rekvisitter samt litteratur. Projektleder var As-

bjørn Holm, der indsamlede, bearbejdede og gennemskrev

materialet til selve spillet, så det kunne inkorporeres af spil-

designerne i det spiltekniske setup.

Formidlingstjenestens grundlæggende ønske var at lave

et langtidsholdbart og fagligt relevant læringsspil for en be-

stemt type målgruppe, hvor spillet formidlede den lokale

kulturarv og perspektiverede denne i forhold til den natio-

nale og globale samfundsudvikling. Spillet skulle således

være med til at skabe forståelse for naturgrundlaget i fiskeri-

et, dets historiske betydning samt menneskets levevilkår og

naturrelaterede interessekonflikter. Desuden skulle det leve

125