Kunstneren
John Kørner blev født i Århus i 1967, men voksede op på
Lolland, hvis flade landskab mindede om oldefaderens
marskland og bidrog til at drage Kørners interesse mod de
store flade vidder. Siden oldefaderens generation havde næ-
sten alle i slægten været håndværkere, og det var da også
denne vej, som oprindeligt var udstukket for John Kørner.
Han blev uddannet tømrer, og det var under udøvelsen af
dette job, at John Kørner blev draget mod kunsten. Skæbnen
ville, at han på et tidspunkt fik til opgave at lægge nye gulve
i Kunstakademiet i København. Kontakten til den kreative
kunst, som John Kørner her blev konfronteret med, gav ham
inspiration til selv at søge ind på akademiet. Efter et par
forgæves ansøgninger slap han gennem Kunstakademiets
nåleøje og gennemførte sin kunstneruddannelse i årene fra
1992 til 1998.
Allerede tidligt i uddannelsen blev de håbefulde unge
kunstnere gjort bekendt med de barske vilkår i kunstverde-
nen, hvor kun ganske få procent faktisk kan leve af kunsten.
Det skræmte dog ikke John Kørner, som regnede med at
kunne ernære sig via en kombination af kunst og håndværk.
Kørner fik indrettet en gammel varevogn, så han kunne have
sin kunst i den ene halvdel og tømrerværktøjet i den anden.
Det varede imidlertid ikke længe, inden John Kørner helt
kunne hellige sig kunsten. Han fik opbygget et kunstnerisk
udtryk, der – uanset om det drejede sig om f.eks. maleri,
grafik, keramik, skulptur eller installationskunst – efter-
hånden fandt et stort publikum. Kendetegnende for Kørners
kunst er en særdeles farvestrålende palet, som i mange år var
præget af stærke gule farver, der ofte blev sat i kontrast af
komplementærfarven violet. Siden har farvestyrken fortonet
sig lidt, paletten er blevet bredere og motiverne mere detal-
jerede. Kørner henviser ofte til sin kunst som
problemer
– en
betegnelse, som skal forstås på flere niveauer; dels proble-
met som kernen i kunstens funktion med at stille spørgsmål
og dels de problemstillinger omkring farve, form, komposi-
tion og motiv, som kunstneren står over for under arbejdet
med værket. I en mere abstrakt forstand er Kørners ide om
problemets inderste væsen en malet oval form eller en oval
keramikskulptur, som går igen i mange af hans værker.
I 2008 blev John Kørner for alvor kendt uden for de
snævre kunstkredse, da han kundgjorde, at han ville male et
billede for hver falden dansk soldat i Afghanistan. Det blev
også et billede med motiv fra Afghanistan, som – efter at
kronprinseparret havde forkastet kunstnerens første forslag
– i 2010 blev Kørners bidrag til udsmykningen af Frederik
8’s Palæ på Amalienborg. Efterhånden trådte Kørner stadig
længere ind på kunstscenen og havde separatudstillinger
både i Danmark og i udlandet. I takt hermed er hans vær-
ker blevet repræsenteret i stadig flere offentlige samlinger,
hvoriblandt kan nævnes danske kunstmuseer som f.eks. Sta-
tens Museum for Kunst, Arken, Aros og Heart samt i ud-
landet steder som Saatchi Collection i London og Rubell
Family Collection i Miami.
6
John Kørner i sit atelier, 2013. Foto: Morten Hahn-Pedersen.
120