Marsk-båd på kunstgalleri i London
Af Morten Hahn-Pedersen
Et af Fiskeri- og Søfartsmuseets klenodier, en godt hundrede
år gammel marskbåd, var i starten af 2013 udstillet på det
mondæne ”Victoria-Miro”-galleri i London. Den gamle
fladbundede båd var oprindelig bygget til fiskeri og sejlads
i Tøndermarsken, men i London blev den anvendt som ét
af trækplastrene i den danske billedkunstner John Kørners
udstilling ”Fallen Fruit from Frisland”. I artiklen fortælles
historien om båden, kunstneren og udstillingen.
En utraditionel henvendelse
En grå og regnfuld efterårsdag i november 2012 fik Fiskeri-
og Søfartsmuseet i Esbjerg en telefonopringning fra billed-
kunstneren John Kørner. Henvendelsen gik i al korthed ud på,
hvorvidt det ville være muligt at låne én af museets marsk-
både til en udstilling af Kørners værker på et galleri i London.
På Fiskeri- og Søfartsmuseet er det ikke hverdagskost
at få henvendelser fra kunstnere om lån af kulturhistoriske
genstande til deres udstillinger, men det er da tidligere sket
– også at én af museets marskbåde har været udlånt til et
kunstmuseum. Det var f.eks. tilfældet, da vi i 2009 udlånte
en fiskerbåd fra Neukirchen til Nolde Museum i Seeböll.
Her var der imidlertid direkte sammenhæng mellem gen-
stand og låner, idet fiskerbåden faktisk havde tilhørt male-
ren Emil Nolde, der anvendte den til fiskeri og lystsejlads i
de vådområder, som omgav kunstnerens hjem i Seeböll lige
syd for den dansk-tyske grænse.
1
I Kørners tilfælde lå sam-
menhængen ikke umiddelbart helt så lige for, men den var
der alligevel – og det er emnet for denne artikel. Men først
lidt baggrundsstof.
Marskens amfibielandskab
Oprindelig var overgangen mellem vand og land mildt sagt
glidende i Vadehavsområdet. Mod vest var Vadehavet skær-
met af de frisiske øers bolværk af klitter, og mod øst blev
Vadehavets priller og sandgrunde afløst af marskens afvan-
dingsområder og grønne frodighed, som igen blev afgrænset
af den højere liggende geest.
Mødet mellem vadehav og marsk skabte et amfibieland-
skab, som skiftevis blev behersket af å- og tidevand – og
længe undgået som bosættelsessted for områdets befolk-
ning, der siden stenalderen havde foretrukket at bebygge ge-
esten frem for marsken. Først med frisernes indvandring til
området i den tidlige middelalder tilførtes kultur og viden,
som muliggjorde bosættelse i marsken. Tidevandets virk-
ning på området blev efterhånden stoppet med inddigning
og slusebyggeri. Det løste dog kun en del af problemet. Ved
højvande, storm og stormflod holdt diger og sluser nok det
salte vand ude, men blokerede samtidig åernes afløb ud i
havet, så det ferske vand fra åerne omdannede de lave enge
til et indhav, hvor gårde og huse stod som øer på værfternes
kunstige forhøjninger.
I bogen ”Welt und Heimat” beskrev maleren Emil Nolde
forholdene således:
Da vi omkring 1912 havde købt Uten-
warf, vidste vi ikke, at hele egnen om vinteren stod under
vand, ja sågar kunne være oversvømmet om sommeren…
Det var herligt, når der milevidt omkring os kun var vand at
se, når om dagen den høje himmel spejlede sig deri – eller
om natten månen med sin kolde glans forvandlede det til et
sølv-eventyrland
.
117