ne blev afsat til restauranter og lignende steder, hvor friske
        
        
          råvarer blev fortrukket. Hertil skal formentlig også lægges,
        
        
          at der med den øgede velfærdsstigning i efterkrigstiden ske-
        
        
          te et »smagsskifte« hos forbrugerne til fordel for dyrere og
        
        
          mere sofistikerede varer som f.eks. rejer.
        
        
          Sideløbende med at de ovennævte tendenser udfoldede
        
        
          sig, skete der op igennem 1950’erne og 60’erne en professio-
        
        
          nalisering af rejeindustriens markedsføring, der var kraftigt
        
        
          medvirkende til at udvikle nye afsætningsmuligheder.
        
        
          Oftest var det de nationale fiskeriorganisationer, assisteret
        
        
          af professionelle reklamefolk, der stod bag disse tiltag, og
        
        
          som regel var der tale om generelle markedsfremstød for
        
        
          fiskeindustriens produkter. Der fremkom imidlertid også
        
        
          mere målrettede markedsføringskampagner, hvis specifikke
        
        
          formål var at fremme salget af rejer. Et veldokumenteret
        
        
          eksempel på en organisation, der forestod et sådant initiativ,
        
        
          er Shrimp Association of the Americas (SAOTA). Denne
        
        
          organisation bestod af rejeproducenter fra Florida, Texas og
        
        
          Mexico, der hver især bidrog til en central markedsførings-
        
        
          fond, som skulle stimulere salget af varmtvandsrejer i USA.
        
        
          Typisk bestod markedsføringsmaterialet fra denne fond af
        
        
          løbesedler til uddeling i supermarkeder, små notitser til
        
        
          oplæsning i radio eller TV samt inserater til tryk i dagbla-
        
        
          de. I materialet blev opregnet en række fordele ved at spise
        
        
          rejer samtidig med, at det betonedes, at rejens faste konsi-
        
        
          stens gjorde den nem at tilberede, hvortil kom, at der heller
        
        
          ikke var ben, der skulle fjernes. Endelig blev der også slået
        
        
          på, at husmoderen efter forberedelsen fortsat ville have et
        
        
          lugtfrit køkken. Denne type af markedsføring viste sig
        
        
          meget effektiv. I et estimat fra omkring 1970 fremføres det
        
        
          således, at denne indirekte markedsføring var 50 gange me-
        
        
          re effektiv til markedsudvikling end brugen af de direkte og
        
        
          dyre annonceringer i fagblade. I en nogenlunde samtidig
        
        
          undersøgelse kunne det desuden dokumenteres, at forbrugs-
        
        
          mønsteret med henseende til rejer fordelte sig nogenlunde
        
        
          jævnt sig over de amerikanske regioner. De lavere forbrug i
        
        
          landets indre, der havde gjort sig gældende ved periodens
        
        
          begyndelse omkring 1930, var således blevet elimineret ved
        
        
          et samspil af teknologisk fremskridt, forbedrede transport-
        
        
          muligheder og en målrettet markedsføring. Et fjerde og me-
        
        
          re generelt forhold var periodens velstandsforøgelse i den
        
        
          vestlige verden.
        
        
          I takt med fremvæksten af velfærdssamfundet skete der
        
        
          også et skift i forbrugsmønsteret for rejer. Endnu i 1930’erne
        
        
          var rejer fortrinsvis en spise for en eksklusiv kreds af vel-
        
        
          havere i de amerikanske og europæiske storbyer. I starten af
        
        
          1970’erne var forbruget langt mere udbredt, og i den for-
        
        
          stand kan det øgede forbrug af rejer ses som værende syno-
        
        
          nym med den voksende middelklasse. Rejecocktails og
        
        
          rejer som aperitifs blev op igennem 1960’erne nogle af mid-
        
        
          delklassens faste symboler. Der fulgte imidlertid også nog-
        
        
          le alvorlige konsekvenser med den vækstorienterede udvik-
        
        
          ling. Flere rejebestande viste således tydelige tegn på at
        
        
          være overfiskede. F.eks kunne der allerede i 1950’erne kon-
        
        
          stateredes faldende fangster af bestemte rejearter i Den
        
        
          Mexikanske Golf. Små tyve år senere omkring 1970 var
        
        
          problemet dog endnu afgrænset til enkeltstående bestande
        
        
          og som regel kun i de kystnære områder. Situationen tyde-
        
        
          liggjorde dog, at det var nødvendigt med nye tiltag inden
        
        
          for rejeindustrien, og det kom til at præge udviklingen i den
        
        
          efterfølgende periode.
        
        
          
            Det globale marked - tiden efter 1970
          
        
        
          I begyndelsen af 1970’erne forekom sikring af en kontinu-
        
        
          erlig tilførsel af råvarer til dækning af den fortsat stigende
        
        
          efterspørgsel særlig vigtig for rejeindustrien. Dette spørgs-
        
        
          mål blev stadig mere brændende i takt med, at problemerne
        
        
          med overfiskeri blev stadig mere følelige. Et fortsat inten-
        
        
          sivt fiskeri bevirkede, at stadig flere bestande på de traditi-
        
        
          onelle fiskepladser blev nedfisket. Løsningen blev i første
        
        
          omgang søgt i den gammelkendte model med at finde nye
        
        
          og uudforskede fiskegrunde længere fra land. Succesen her-
        
        
          med viste sig imidlertid at være kortvarig. En hektisk akti-
        
        
          vitet i denne retning røbede nemlig, at problemerne blot
        
        
          fulgte med fiskeriet. Et rejeboom i farvandet ud for Alaska
        
        
          blev således fra midten 1970’erne fulgt af et totalt sammen-
        
        
          brud i den derværende rejebestand. Hertil kom, at de høje-
        
        
          re produktionsomkostninger ved det havgående fiskeri gav
        
        
          den enkelte fisker ringere mulighed for fortjeneste på et vel-
        
        
          forsynet marked præget af lave priser. Disse gennemgående
        
        
          39