forskellig alternativer på markedet. Dette spørgsmål blev
        
        
          derfor genstand for international debat fra slutningen af
        
        
          1930’erne. Resultatet blev, at der indførtes fastsatte standar-
        
        
          der for fiskehermetik samt kontrolforanstaltninger for at sik-
        
        
          re kvalitet og kvalitetsmærkning. Lande som Tyskland, Dan-
        
        
          mark, Norge og England var langt fremme i denne udvik-
        
        
          ling, og i USA var ca. 90 % af produktionen af rejeherme-
        
        
          tikken i 1940 underkastet statskontrol
        
        
          14
        
        
          .
        
        
          En anden vigtig bestanddel af markedsudviklingen var
        
        
          nye og fleksible transportformer som fly og lastbiler, der til-
        
        
          lod en hurtigere og mere direkte forbindelse mellem produ-
        
        
          cent og konsument. En oversigt over transport af produkter
        
        
          fra den amerikanske fiskeindustri viser et transportmønster,
        
        
          hvor disse transportmidler fra slutningen af 1940’erne teg-
        
        
          ner sig for en stadig større del af markedet. Togtransport var
        
        
          stadig det mest benyttede alternativ, men især når det gjaldt
        
        
          de korte og mellemlange distancer op til ca. 500 miles, fik
        
        
          lastbilerne - kølebiler - en stigende betydning. Som noget
        
        
          særligt for rejeindustrien (samt for handlen med østers og
        
        
          hummer) kom transporten med fly også til at spille en tilta-
        
        
          gende rolle. Flytransport var ofte 30-60% dyrere end trans-
        
        
          port med tog, men til gengæld gjorde den hurtigere trans-
        
        
          port, at rejerne kunne nå frem til hovedmarkederne i frisk
        
        
          tilstand
        
        
          15
        
        
          . Allerede i 1947 var det således med fly muligt at
        
        
          sende rejer fra Den Mexicanske Golf til St. Louis inden for
        
        
          24 timer
        
        
          16
        
        
          . At flytransporten fik stor betydning for rejeindu-
        
        
          strien - navnlig for den amerikanske rejeindustri - beror på
        
        
          et kompleks af faktorer. Størstedelen af den indenlandske
        
        
          rejeproduktion skete i Den Mexicanske Golf og i Atlanter-
        
        
          havet ud for Florida, mens afsætningen skete i det nordlige
        
        
          og nordøstlige USA. For at forbinde de to punkter med va-
        
        
          rer af højeste kvalitet, var flytransport essentiel. En anden
        
        
          væsentlig faktor lå i periodens udvikling, hvor det ameri-
        
        
          kanske marked i stigende grad blev afhængig af importere-
        
        
          de rejer. Fra 1940 til 1959 voksede andelen af importerede
        
        
          rejer på det amerikanske marked fra 4 til 41%, og samtidigt
        
        
          steg antallet af lande med eksport af rejer til USA fra 10 til
        
        
          51. De importerede rejer udgjorde tyngden i rejeindustriens
        
        
          stigende brug af flytransport, hvilket hang nøje sammen
        
        
          med, at disse rejer skulle transporteres over længere afstan-
        
        
          de og derfor fordrede øget transporttempo, hvis kvaliteten
        
        
          skulle bevares
        
        
          17
        
        
          .
        
        
          I forlængelse af de udbyggede transportmuligheder ske-
        
        
          te der også en effektivisering af de følgende led i distributi-
        
        
          onen. Tendensen inden for detailhandlen gik mod en øget
        
        
          koncentration i form af supermarkeder, hvor alle handels-
        
        
          varer samledes under et tag. Hertil kom en stigende forbru-
        
        
          gerpræference for færdigretter og konserves. Begge forhold
        
        
          bevirkede, at de specialiserede fiskeforretninger aftog i
        
        
          betydning. Alene i NewYork-området faldt antallet af fiske-
        
        
          forretninger således fra ca. 1.200 omkring 1950 til 500
        
        
          omkring 1960. Modsat repræsenterede de amerikanske su-
        
        
          permarkeder i 1936 kun omkring 4% af handelen med for-
        
        
          brugsvarer, mens andelen i 1946 var steget til 24%, og i
        
        
          1958 til ca. 60%. I forlængelse af disse tendenser skete der
        
        
          også et skifte i betydningen af de store fiskemarkeder, der
        
        
          traditionelt havde betjent detailhandlen. I byer som New
        
        
          York, Philadelphia, Chicago og San Francisco reduceredes
        
        
          disse markeder til fordel for direkte forsendelser via lastbil,
        
        
          tog eller fly. Også oprettelsen af nye distributionscentre med
        
        
          stor lagerkapacitet fik betydning i denne proces
        
        
          18
        
        
          .
        
        
          Disse overordnede strukturelle forandringer var ikke ene-
        
        
          stående for USA, og i flere europæiske lande ses med en vis
        
        
          forsinkelse lignende træk.  Det afspejler sig i f.eks. England
        
        
          og Frankrig ved en stigning i antallet af jernbanevogne til
        
        
          transport af fiskeprodukter samt oprettelsen af firmaer med
        
        
          speciale i transport af fisk i lastbiler. Ligeledes ses der mod
        
        
          slutningen af 1950’erne at være etableret supermarkeder
        
        
          efter amerikanske forbillede i disse lande. Måske lidt over-
        
        
          raskende førte de bedre transportmuligheder og de mere
        
        
          koncentrerede handelsled ikke til et markant forøget salg
        
        
          for fiskeindustrien set som et hele. I konkurrencen med øv-
        
        
          rige fødevarer, herunder især kødprodukter, klarede fiskene
        
        
          sig relativt set dårligere. Dette var imidlertid ikke tilfældet
        
        
          for rejeindustrien, der bl.a. på det amerikanske marked kun-
        
        
          ne konstatere permanent stigende efterspørgsel. I 1930 var
        
        
          det amerikanske forbrug af rejer per capita således 0,25 kg,
        
        
          mens dette i 1959 var øget til 0,64 kg per capita. En forkla-
        
        
          ring på denne modsatrettede tendens kan for en stor dels
        
        
          vedkommende ses i det forhold, at en større andel af rejer-
        
        
          38