rihavnene
        
        
          8
        
        
          . I det omfang der foregik nogen form for handel
        
        
          uden for det lokale marked, var det som oftest til storbyer
        
        
          som f.eks NewYork, Philadelphia, Atlanta og i Europa Lon-
        
        
          don, København og Oslo, hvor der dels var fiskerimuligheder
        
        
          tæt på, dels var tilstrækkeligt med købestærke kunder, der
        
        
          var villige til at betale de ofte høje priser på rejer.
        
        
          De hyppigst forekommende produkttyper i handlen be-
        
        
          stod på dette tidspunkt af tørrede rejer og rejekonserves.
        
        
          Forarbejdning af tørrede rejer var en traditionel kinesisk
        
        
          produktionsmetode, der blev introduceret i USA af kinesi-
        
        
          ske immigranter omkring 1860. Metoden vandt først indpas
        
        
          i Califonien, men blev i løbet af kort tid også introduceret i
        
        
          sydstaterne, bl.a. Louisiana. Fremgangsmåden ved produk-
        
        
          tionen af tørrede rejer var relativt simpel. Rejerne blev først
        
        
          kogt i saltvand, hvorefter de blev lagt til tørring i solen på
        
        
          særligt konstruerede platforme. Efter tre til fire dage blev
        
        
          skallerne pillet af rejerne, og disse var klar til salg. Denne
        
        
          industri blev hurtigt ret omfattende, og flere steder langs
        
        
          Den Mexicanske Golf opstod små separate fiskerbyer med
        
        
          fokus på produktion af rejer. Herfra eksporteredes betydelige
        
        
          mængder rejer til især Fjernøsten.
        
        
          På konservesområdet var USA også blandt pionererne.
        
        
          Allerede i midten af 1870’erne blev der således i staterne
        
        
          Mississippi, Louisiana og Texas udviklet forskellige typer
        
        
          rejekonserves til brug for eksport til det nordøstamerikan-
        
        
          ske marked. Som oftest var der tale om rejer konserveret i
        
        
          saltlage. Disse blev hældt på dåser, pakket i tønder og iset,
        
        
          hvorefter de var klar til transport. Denne fremgangsmåde
        
        
          var imidlertid relativt omkostningstung set i forhold til pro-
        
        
          duktionen af tørrede rejer, og der krævedes derfor en øget
        
        
          efterspørgsel, for at denne produktion kunne gøres økono-
        
        
          misk rentabel for flere end nogle få udbydere.
        
        
          Det samme gjaldt for ferske rejer. Succesfulde leveran-
        
        
          cer af ferske rejer til de attraktive markeder i storbyerne var
        
        
          yderst afhængige af transporthastigheden og håndteringen
        
        
          undervejs. Grundig isning samt beskyttelse mod varme var
        
        
          essentielle faktorer. De fleste jernbaneselskaber viste imid-
        
        
          lertid kun begrænset interesse i at levere en sådan speciali-
        
        
          seret service, før der kunne garanteres en profitabel trans-
        
        
          portvolumen. Det samme gjaldt for de etablerede dampskibs-
        
        
          ruter. Derfor var konsumtionen af ferske rejer som oftest
        
        
          forbeholdt det lokale marked. I mange havnebyer i det syd-
        
        
          lige USA hørte det således i 1870’erne og 1880’erne med til
        
        
          dagligdagen, at fiskerkonerne om morgenen gik rundt og
        
        
          udråbte deres tilbud om ferske rejer i byens gader. Et lig-
        
        
          nende motiv, men i mindre målestok, kendes fra Drammen,
        
        
          hvor velbeslåede bedsteborgere i 1890’erne kunne købe fri-
        
        
          ske dybvandsrejer hos fiskerkonerne på Drammens torv
        
        
          9
        
        
          .
        
        
          For at der kunne opnås et større gennembrud for handlen
        
        
          med rejer, især ferske rejer, krævedes såvel infrastrukturel-
        
        
          le fremskridt som tekniske og institutionelle fremskridt.
        
        
          Den globale transportrevolution op igennem 1890’erne med
        
        
          en kraftig øgning i jernbane- og dampskibstrafikken løste
        
        
          en stor del af de infrastrukturelle problemer. For leveran-
        
        
          dørerne til det nordøstamerikanske marked, der stadig var
        
        
          centrum for en stor del af den globale rejehandel, betød de
        
        
          bedre transportforhold, at man havde mulighed for at benyt-
        
        
          te sig af små dampskibsselskaber, der gik i fast kystrutefart
        
        
          til hovedmarkedet. Hertil kom, at dampskibsselskaberne
        
        
          optog samarbejde med jernbaneselskaberne og således kun-
        
        
          ne tilbyde leverancer til stort set alle landets regioner. En
        
        
          lignende udvikling i rejeindustriens transportmønster kan
        
        
          identificeres i flere europæiske lande, herunder bl.a i Dan-
        
        
          mark, hvor betydelige mængder ferske rejer efter transport
        
        
          med damper eller jernbane solgtes som delikatesser i Kø-
        
        
          benhavn.
        
        
          De forbedrede transportforhold i tiden omkring år 1900
        
        
          var imidlertid ingen garanti for succes, og handel med rejer
        
        
          indebar således fortsat store økonomiske risici. De fragtor-
        
        
          drer, som blev genereret af rejeindustrien, var stadig for små
        
        
          og uregelmæssige til, at befragterne tog de nødvendige hen-
        
        
          syn, så rejerne kunne komme frem i en salgbar tilstand. En
        
        
          løsning af dette problem kunne opnås ved at transportere
        
        
          rejerne i særligt indrettede frysevogne, hvilket imidlertid
        
        
          øgede transportudgifterne og derfor fordrede øgede tilførel-
        
        
          ser samt mulighed for at opbevare rejerne, indtil en tilpas
        
        
          stor forsendelse var opnået. Fryselagre blev et nøgleord for
        
        
          den videre udvikling, og i de følgende år blev der inden for
        
        
          rejeindustrien anvendt megen energi på at oparbejde til-
        
        
          strækkelig frysekapacitet til at tilfredsstille kravene.
        
        
          36