

85
Netværkene, som blev opretholdt via hilsner og nyheder, hav-
de ikke kun en social funktion, men også en økonomisk betyd-
ning. Tydeligt bliver dette i relationen til Reinhold Lorentzen i
Amsterdam, men det gælder også alle andre kontakter til olan-
dere og andre halligfolk, da halligernes økonomi byggede på
netværk og gensidig støtte.
Søfart og religion
Alle breve, som Ipke sendte til Angens, var fyldt med religiøse
refleksioner og formaninger. Troen var et redskab til at kana-
lisere bekymringen om de pårørende til søs. Ipke selv skrev i
sine breve ofte mere om sin tro og manede sin kone mere til
tro, end han fortalte om rejserne, som han især senere sjældent
nævnte, da han sejlede for Pieter Smit Everhardtz. Angens var
også meget troende. I sine breve anråbte hun Jesus, anbefalede
sin mands skæbne til Jesus og manede til troen på Jesus, som vil-
le hjælpe. Angens jamrede meget om adskillelsen, og sådanne
klager blev altid vævet ind i lange religiøse udbrud.
I søfarernes verden, som altid var truet af døden og hvor konen
ikke vidste, om ægtemanden og forsørgeren ville vende hjem
fra den næste rejse, var bøn og tro en vigtig støtte.
For Ipke var
der en klar sammenhæng mellem troen og hans erhverv som
sømand. Således skrev han:
”Jeg føler og erfarer dagligt vores
Guds særlige nåde på grund af mit erhverv. Han vil fortsat vel hjæl-
pe og forblive vores fader“.
52
Frygten for døden sejlede altid med,
og kun troen hjalp imod det. Således skrev Ipke i 1801 fra Alto-
na:
”Adjø, min elskede, vi anbefaler os de hellige englers beskyttelse,
som er lovet til de fromme og sandfærdigt tjenende. Vær trofast til
døden, dette er mit forsæt. Med dette hjælp vil det lykkes. Bed for os,
at vi endnu vil ende også denne rejse lykkeligt“
.
53
Ipke og Angens levede i en personlig, følelsesbetonet fromhed.
Med deres orientering mod biblen, følelsen af manglende from-
hed og utilstrækkelig kristen livsførelse i samfundet samt Ipkes
permanente trang til at sætte spørgsmålstegn ved sin egen tro,
kan ægteparret tilregnes senpietismen
54
. Ipke kendte pietis-
mens hovedværker såsom Johann Arndts
”Wahres Christentum“
og også Zinzendorfs skrifter.
55
Udgangspunktet for ham var dog
biblen, og han kredser om den evige salighed. Han blev ikke
først i sine sidste leveår en religiøs sværmer, men vækkelsen
skete allerede i hans tolvte år.
Ipke anså sine beslutninger for at være bestemt af Gud. At han
blev skipper, tilskriver han Guds hjælp. Han forstod også beslut-
ningen om at sælge sit første skib som Guds inspiration. Ofte
begynder Ipke at sværme i sine breve. Ipke ville efterfølge Jesus
og leve i gudsfrygt. Men man kan fornemme noget sygeligt i
hans tro, når han prøver at fremtvinge saligheden. I al hans
snak om frelsens vished svæver angsten for alligevel ikke at
blive frelst og i stedet blive fordømt. Han lyder, som om han
ikke kun måtte overbevise sig selv, men også Gud for at indfri
evangeliets løfter.
Helt så enkelt var Jesu efterfølgelse dog ikke, da livet og selv
ægteskabet medførte mange forhindringer. Også i Ipkes ægte-
skab var der uenighed og skænderi, og dette udfordrede hans
tro. I sådanne anfægtelser huskede han religionen og anråbte
Gud om hjælp.
For Angens havde troen også en økonomisk betydning:
”Jeg suk-
ker ofte, den kære Gud ville velsigne min kæreste så meget som
denne sommer, for at den legemlige omsorg ikke måtte forhindre
sjælsorgen. Dette vil også sikkert ske, hvis vi er i stand til det og
ved at bruge hans gaver“.
56
Velsignelser og bønfaldelser for Jesus
kunne udarte til et forsøg på at ”tvinge“ skæbnen, ud fra, at Gud
ville hjælpe dem, der elskede ham.
Selv Før-kaptajnen Jacob Eschels (1757−1842), som eksplicit af-
viste alt religiøst hykleri, bevarede en høj, men individuel reli-
giøsitet,
57
og også Før-kaptajnen Lorenz Fr. Jepsen (1802−1891)
hvilede i sin tro.
58
Ipke Petersen og hans kone var dog mere reli-
giøse end gennemsnittet i deres tid. De nordfrisiske Øer og især
halligerne dannede på grund af deres perifere beliggenhed og
tilknytning til den farlige søfart grobund for en individuel reli-
giøsitet, som kunne afvige fra de anerkendte former og blive
til hykleri og sværmeri. Således blev Ipke Petersen i sine sidste
leveår ifølge kirkebogen anset for at være ”en total sværmer“.
59