Previous Page  90 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 90 / 160 Next Page
Page Background

88

med deres store andel søfarere, var der en stor del af året kun

kvinder, børn og gamle til stede. Dette samvær fungerede tilsy-

neladende så godt, at mændene vendte tilbage på trods af alle

fristelser og forsørgede familierne. Økonomisk nødvendighed

og social tvang var forbundet, mens også social nærhed spillede

en rolle. Dette viser især Angensʼ breve, som overbragte nyhe-

der og hilsner fra slægtninge og naboer og derved åbenbarer

en stor social forankring.

Mens Angens satte dagsordenen i det daglige med sine man-

ge ønsker, kom der nogle grundstrukturer fra Ipke. Angens var

religiøs, men Ipke var endnu mere religiøs og fordybede sig i

religiøse spekulationer. Dertil kom nogle principielle beslutnin-

ger med stor betydning såsom køb og salg af skibet. Disse be-

slutninger blev taget af Ipke, men blev truffet med inddragelse

af Angens. Hendes synspunkter var vigtige for ham. I mange

henseender virker ægteparret derfor moderne, fordi vi kan

genfinde mange af disse mønstre i nutiden. I årenes løb blev

Angens stærkere i sine økonomiske beslutninger og vel også

mere uafhængig. Dog kan kilderne her spille os et puds, fordi vi

i begyndelsen kun har Ipkes breve, og senere mest Angens’, og

den respektive skriver virker derfor stærkere.

Ipkes og Angens’ liv blev bestemt af økonomi. Søfarten måtte

indbringe så meget, at familien kunne leve af det. Alligevel spiller

økonomi kun en forbavsende lille rolle i Ipkes breve. Han skriver

om pengesager og varer, om forsendelser og indkøb, og i de

første år gav han Angens præcise finansielle ordrer. Forbindelser

til halligøkonomien findes dog sjælden. Måske er økonomiens

lille betydning i hans breve udtryk for, at han i sidste ende var en

dårlig købmand, og at han måske helst ville fortrænge de økono-

miske aspekter af sin gøren. Så meget des hårdere slår de igen-

nem, når økonomien kom i krise, f.eks. før salget af ”Immanuel”,

og da han ville sælge ”Theodorus”. I begge tilfælde var det i sid-

ste ende økonomiske overvejelser, der konkret udløste handlen.

Mere fremherskende er økonomi i Angensʼ breve. Hun fortæller

om halligøkonomien, har ønsker til hvad Ipke skal medbringe

fra Amsterdam, og beretter om investeringer. Her kan man se,

at husholdning og økonomi bestemte hendes daglige liv, og

hele tiden beskæftigede hende. Økonomi og sociale relationer

bliver blandet, når hun f.eks. fortæller, hvordan børnene bi-

drager til husholdningen, eller beder om at medbringe varer til

venner og naboer.

I halligernes økonomiske diskurs indgik åbenbart også, at man

kunne købe ALT i Amsterdam. Amsterdam var de ubegrænse-

de indkøbsmuligheders by. Således vækkede diskursen An-

gensʼ ønsker. Denne verdslige side stod i konflikt med hendes

religiøse vækkethed. Selvom hun indimellem fik dårlig samvit-

tighed, kendte hun kun lidt til beskedenhed. Og Ipke indkøb-

te flittigt i Amsterdam, hvad hun bestilte. Iøjnefaldende er, at

oldebarnet førte familiens verdensfjernhed og alle verdslige

tings ildesethed tilbage til Ipke.

69

Vi oplever derfor en antago-

nisme af verdslige fristelser og pietistisk tro, som nogle gange

bryder igennem i Angensʼ formuleringer, når hun springer frem

og tilbage mellem ønsker og dårlig samvittighed. Således op-

står hendes usammenhængende stil. Først bestiller hun noget

harmløst til husholdningen: ”

Vi har så få sække. Jeg ved ikke, om

min kæreste har råd til to eller fire. Vi havde vel behov for gammel

sejldug til to sække“.

Hun tør dog ikke ønske noget til sig selv.

Derfor tilføjer hun:

”Hvad der mere tilhører underholdningen, vil

jeg overlade min kærestes egen vilje, hvis formuen er tilstrækkelig“.

Men egentlig har hun da helt andre ønsker! Og nu er det luksus,

som kommer næst:

”En ½ pund hvid topsukker“

. Dette var dog

alligevel for meget og vist syndigt, og derfor indskrænkede hun

med det samme:

”Vores krav er for store, kære Gud, velsigne vores

kære far, hvis det ikke kan blive til det hele, så er det også godt.“

Men fristelsen er alligevel for stor, derfor følger i den næste sæt-

ning:

”Jeg kan godt lide det sorte og hvide silkestof.“

Men det går

nu virkelig ikke, derfor fortsætter hun:

”Jeg vil vente med det, til

min kæreste kommer hjem. Give Gud, at vi vil opleve denne fornø-

jelse snart“.

Og dermed er hendes ønsker langtfra endt.

70

Verdensmetropolen Amsterdam og dens kultur fandt vej til

Angens’ verden ved den yderste nordfrisiske periferi via de fri-

stende varer og de derfra opståede økonomiske muligheder. De

verdslige fornøjelser stod dog i modsætning til den pietistiske