Previous Page  96 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 96 / 160 Next Page
Page Background

94

Indledning

Langs den nuværende danske del af vadehavskysten ligger de

tre gamle købstæder, Varde, Ribe og Tønder. De to nordlige,

Varde og Ribe, tilhørte Kongeriget Danmark, mens Tønder var

den nordligste havn på Hertugdømmet Slesvigs vadehavskyst,

som også havde havne som Tönning, Husum og Friedrichstadt.

Datidens købstæder havde monopol på handel, håndværk og

søfart, men i praksis foregik søfarten ofte fra mange forskellige

lokaliteter – ladesteder – der dog alle hørte under købstadens

toldsted.

2

Toldstedet stod for at indkræve told og afgifter af

den stedlige søfart, og netop opkrævningen af told har efter-

ladt nogle relativt detaljerede regnskaber, som gør det muligt

at få et samlet billede af trafikken fra toldstederne i enkelte år i

1700-tallet. Toldregnskaberne fra de tre købstæder er ret uens

bevaret, og derfor kan man ikke umiddelbart sammenligne

dem. Mens der for Varde er bevaret syv toldbøger fra 1731 og

frem,

3

og fra Ribe to, fra hhv. 1731 og 1733, er der for Tønder

kun bevaret én fuldstændig toldbog, der stammer fra 1713.

4

Der

er således ikke toldbøger, der dækker det samme år ved alle tre

toldsteder.

Toldbogen fra Tønder 1713 opregner, ligesom de kongerigske

toldbøger, de enkelte ankomster og afgange samt de varer, der

bliver ført ind og ud. For skibsfartens vedkommende angives

dato, skipperens navn og hjemsted, skibets størrelse, hvor det

kom fra eller skulle til, lastens indhold, og hvad der skulle beta-

les i told. Derimod savnes nogle af de lister og oversigter, som

findes i de kongerigske bøger, bl.a. liste over hjemmehørende

fartøjer og over ind- og udførte varer.

5

Denne artikel søger ved hjælp af den bevarede toldbog fra Tøn-

der at tegne et billede af skibstrafikken ved toldstedet i 1713,

som det afspejler sig i toldbogen. Der er altså tale om et øje-

bliksbillede set gennem en enkelt kilde. Afslutningsvis kastes et

blik mod de to toldsteder i nord, Varde og Ribe.

Tønder Toldsted

Købstaden Tønder var oprindeligt en havneby beliggende i en

bugt i bunden af Vidådeltaet, men da diget fra Højer over Rud-

bøl til landsbyen Grellsbüll blev bygget i 1554-55, blev Tønders

adgang til havet afskåret.

6

Tyngdepunktet i skibstrafikken flyt-

tede til ladesteder vest for Tønder, heriblandt Rudbøl og – som

det største – Højer, hvor der havde været opkrævet told i hvert

fald siden 1500-tallet.

7

1713 var et uroligt år, hvor krigshandlinger i forbindelse med

Store Nordiske Krig kom meget tæt på Tønder, hvilket utvivl-

somt har haft indvirkning på den skibstrafik, som vi her skal se

nærmere på.

8

Tønder ved Vidåen med havnene Højer og Rudbøl.

De mindre ladesteder Südwesthörn, Maasbüll Dige,

Kleisee og Galmsbüll lå alle syd for Vidåens udløb.

Udsnit af Johannes Mejers kort 1650. Museum Sønderjylland.

Modsatte side:

Kort over den dansk-slesvigske vadehavskyst omkring 1650.

Fra nord ses Vardes ladested Hjerting (Gierting), Ribe,

Tønder, Husum, Friedrichstadt og Tönning.

Udsnit af Johannes Mejers kort 1650. Museum Sønderjylland.