

99
som tobak, sukker, salt, sæbe, eddike og vin og var knap så
mangfoldig som den fra Hamburg. En halv snes afgange gik til
Husum, primært med korn, mens der den anden vej kun kom en
enkelt ladning med kalk, som var blevet læsket i Husum.
Fra Norge blev der importeret træ i form af bjælker, lægter og
brædder (”
Balcken, Latten und Bretter”
). Hele importen ankom i
begyndelsen af august på seks skibe på mellem seks og 10 læ-
ster, tre af dem ført af skippere fra Højer og to af skippere fra
Föhr. Fra Tønder til Norge blev der derimod ikke udført nogen
varer.
Ud over de ovennævnte destinationer forekommer Oldenburg
en enkelt gang i toldbogen, ligesom også lokaliteter i nærom-
rådet som Okholm, Husum, Pellworm og Ejdersted optræder.
Desuden indkom der to skippere fra Galmsbüll og Dagebüll i
små åbne både med i alt 24 tønder dagebüllersalt. Der var tale
om det lokaltproducerede frisersalt eller småsalt udvundet af
saltholdige tørv. De vigtigste produktionssteder for dette salt
var netop Dagebüll og Galmsbüll. Saltet var lidt bittert og egne-
de sig bedst til saltning af fisk, mens man til saltning af oksekød
og smør hellere brugte lüneburgersalt, som til Tønder indkom
fra Hamburg og Altona.
18
Skippere fra Makkum, Amsterdam og
Ameland indkommed kalk uden særlig angivelse af, hvor kalken
var hentet. Også uden angivelse af afgangshavn var en last af
træ, som en hamburgskipper havde med til amtsskriver Jomsen
til sluse-, mølle- og pæletræ (
”Schleusen Müle und Pfahlholtz
”).
Som helhed kan man sige, at de importvarer, der forekommer,
ikke var særligt luksusbetonede; det er forbrugsvarer, der hø-
rer til de daglige aktiviteter og fornødenheder. Enkelte gange
støder man på varer, som vidner om uddannelsesmæssige og
musikalske aktiviteter. Således fik borgmester Lorentz Tüchsen
leveret
”Studenten Guht oder Bücher“
fra Amsterdam til sin søn,
mens Johan Dietrich Diederichsen fik en pakke med
”Studenten
Guht“
og Christoffer Tombeck Buchbinder to små pakker med
”geringe Schul-Bücher”
fra Hamburg. J.D. Diederichsen fik ved
samme lejlighed leveret
”1 Clavier”
, hvilket formodentlig dækker
over et clavichord eller et cembalo, da det, vi i dag forstår ved
et klaver, endnu ikke var udbredt. En interesse for mere luksus-
betonede produkter spores i importen af korte varer
19
, nürnber-
gerkram
20
og legetøj (”
kurtze Wahren, Nürnberger Wahren und
Popenwerck”
). Enkelte gange ses import af fiskeben
21
og pudder,
og i den helt beskedne ende fik Pastor Zwerg leveret et lille fo-
deral med et spejl fra Hamburg.
To skippere
De to mest aktive skippere ved Tønder Toldsted var Dücke Paÿ-
sen med syv ekspeditioner og Mombke Paÿsen med seks ekspe-
ditioner. For at give et indtryk af trafikken ved toldstedet, skal vi
her kort opholde os ved deres sejlads.
Dücke Paÿsen var fra Föhr og sejlede regelmæssigt mellem Hø-
jer og Bremen. Han havde fra slutningen af maj og til begyn-
delsen af november fire ankomster fra Bremen og tre afgange.
Ved første ankomst omtales fartøjet som hans smakke på tre
læster
(”sein Schmack gros 3 Last”
), de andre gange omtales kun
størrelsen og ikke noget om tilhørsforhold eller type. Ved den
sidste ankomst fra Bremen den 31. oktober blev fartøjet angivet
at være fire læster, men om det er en fejl, eller om det afspejler,
at skipperen rent faktisk havde skiftet fartøj i Bremen, kan ikke
afgøres. Under alle omstændigheder var han fire dage efter på
vej mod Bremen på ny, denne gang igen i et fartøj på tre læster.
Hans last til Bremen var udelukkende rug: 110-120 tønder pr.
gang, to gange for Tönnies Embken og en gang for Johannes
Schmidt. Lasten retur fra Bremen var lidt mere sammensat og
rummede varer til op til tre forskellige aftagere. Her var tobak
en gennemgående bestanddel af ladningen, som også omfat-
tede så forskellige varer som lærred, nürnbergerkram, salttøn-
der med æbler og vinduesglas. Endvidere stod Dücke Paÿsen for
størstedelen af de jernovne, som det år kom til Tønder Toldsted,
heraf 26 ovne á 200 pund i en enkelt last.
Mombke Paÿsen fra Galmsbüll havde et mere varieret sejlmøn-
ster. Mellem 26. juni og 1. november havde han tre afgange og
tre ankomster med et fartøj på fem læster. Ligesom for Dücke
Paÿsens vedkommende var eksporten rug – mellem 100 og
180 tønder ad gangen, to gange for borgmester Tüchsen og