Previous Page  101 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 101 / 160 Next Page
Page Background

99

som tobak, sukker, salt, sæbe, eddike og vin og var knap så

mangfoldig som den fra Hamburg. En halv snes afgange gik til

Husum, primært med korn, mens der den anden vej kun kom en

enkelt ladning med kalk, som var blevet læsket i Husum.

Fra Norge blev der importeret træ i form af bjælker, lægter og

brædder (”

Balcken, Latten und Bretter”

). Hele importen ankom i

begyndelsen af august på seks skibe på mellem seks og 10 læ-

ster, tre af dem ført af skippere fra Højer og to af skippere fra

Föhr. Fra Tønder til Norge blev der derimod ikke udført nogen

varer.

Ud over de ovennævnte destinationer forekommer Oldenburg

en enkelt gang i toldbogen, ligesom også lokaliteter i nærom-

rådet som Okholm, Husum, Pellworm og Ejdersted optræder.

Desuden indkom der to skippere fra Galmsbüll og Dagebüll i

små åbne både med i alt 24 tønder dagebüllersalt. Der var tale

om det lokaltproducerede frisersalt eller småsalt udvundet af

saltholdige tørv. De vigtigste produktionssteder for dette salt

var netop Dagebüll og Galmsbüll. Saltet var lidt bittert og egne-

de sig bedst til saltning af fisk, mens man til saltning af oksekød

og smør hellere brugte lüneburgersalt, som til Tønder indkom

fra Hamburg og Altona.

18

Skippere fra Makkum, Amsterdam og

Ameland indkommed kalk uden særlig angivelse af, hvor kalken

var hentet. Også uden angivelse af afgangshavn var en last af

træ, som en hamburgskipper havde med til amtsskriver Jomsen

til sluse-, mølle- og pæletræ (

”Schleusen Müle und Pfahlholtz

”).

Som helhed kan man sige, at de importvarer, der forekommer,

ikke var særligt luksusbetonede; det er forbrugsvarer, der hø-

rer til de daglige aktiviteter og fornødenheder. Enkelte gange

støder man på varer, som vidner om uddannelsesmæssige og

musikalske aktiviteter. Således fik borgmester Lorentz Tüchsen

leveret

”Studenten Guht oder Bücher“

fra Amsterdam til sin søn,

mens Johan Dietrich Diederichsen fik en pakke med

”Studenten

Guht“

og Christoffer Tombeck Buchbinder to små pakker med

”geringe Schul-Bücher”

fra Hamburg. J.D. Diederichsen fik ved

samme lejlighed leveret

”1 Clavier”

, hvilket formodentlig dækker

over et clavichord eller et cembalo, da det, vi i dag forstår ved

et klaver, endnu ikke var udbredt. En interesse for mere luksus-

betonede produkter spores i importen af korte varer

19

, nürnber-

gerkram

20

og legetøj (”

kurtze Wahren, Nürnberger Wahren und

Popenwerck”

). Enkelte gange ses import af fiskeben

21

og pudder,

og i den helt beskedne ende fik Pastor Zwerg leveret et lille fo-

deral med et spejl fra Hamburg.

To skippere

De to mest aktive skippere ved Tønder Toldsted var Dücke Paÿ-

sen med syv ekspeditioner og Mombke Paÿsen med seks ekspe-

ditioner. For at give et indtryk af trafikken ved toldstedet, skal vi

her kort opholde os ved deres sejlads.

Dücke Paÿsen var fra Föhr og sejlede regelmæssigt mellem Hø-

jer og Bremen. Han havde fra slutningen af maj og til begyn-

delsen af november fire ankomster fra Bremen og tre afgange.

Ved første ankomst omtales fartøjet som hans smakke på tre

læster

(”sein Schmack gros 3 Last”

), de andre gange omtales kun

størrelsen og ikke noget om tilhørsforhold eller type. Ved den

sidste ankomst fra Bremen den 31. oktober blev fartøjet angivet

at være fire læster, men om det er en fejl, eller om det afspejler,

at skipperen rent faktisk havde skiftet fartøj i Bremen, kan ikke

afgøres. Under alle omstændigheder var han fire dage efter på

vej mod Bremen på ny, denne gang igen i et fartøj på tre læster.

Hans last til Bremen var udelukkende rug: 110-120 tønder pr.

gang, to gange for Tönnies Embken og en gang for Johannes

Schmidt. Lasten retur fra Bremen var lidt mere sammensat og

rummede varer til op til tre forskellige aftagere. Her var tobak

en gennemgående bestanddel af ladningen, som også omfat-

tede så forskellige varer som lærred, nürnbergerkram, salttøn-

der med æbler og vinduesglas. Endvidere stod Dücke Paÿsen for

størstedelen af de jernovne, som det år kom til Tønder Toldsted,

heraf 26 ovne á 200 pund i en enkelt last.

Mombke Paÿsen fra Galmsbüll havde et mere varieret sejlmøn-

ster. Mellem 26. juni og 1. november havde han tre afgange og

tre ankomster med et fartøj på fem læster. Ligesom for Dücke

Paÿsens vedkommende var eksporten rug – mellem 100 og

180 tønder ad gangen, to gange for borgmester Tüchsen og