

101
Et blik mod nord
Som tidligere nævnt er der ikke bevaret toldbøger fra det sam-
me år fra de tre toldsteder i Varde, Ribe og Tønder. Mens de
tidligste toldbøger fra Ribe og Varde er fra 1731, er Tønders
toldbog næsten 20 år tidligere. Når der nedenfor foretages en
sammenstilling af forholdene ved de tre toldsteder i hhv. 1713
og 1731, skal det ikke tages som andet end en konstatering af
forskelle og ligheder i sejlmønstrene.
25
Om de beror på tids-
mæssige, geografiske, administrative eller andre forhold, vil der
ikke blive gået nærmere ind på i denne artikel.
Først og fremmest falder det i øjnene, at eksporten fra Tønder så
godt som udelukkende bestod af landbrugsprodukter, primært
planteavlsprodukter, mens Ribe og Varde havde en relativt be-
skeden korneksport, men til gengæld en eksport sammensat af
flere forskellige varetyper. Hvad angår importen, gik den i Ribe
og Tønder primært til lokale aftagere, mens importen over Var-
de – særligt fra Holland – gik til købmænd i store dele af Jylland.
Også skippernes adfærd adskilte sig. I Tønder kom skipperne
mange forskellige steder fra, mens trafikken over Varde og Ribe
toldsteder primært blev varetaget af skippere fra nærområdet.
Kun undtagelsesvis kom der fremmede skippere til disse to
toldsteder. Skipperne ved Tønder og Ribe toldsteder kom for
størstedelens vedkommende kun til toldstedet en eller meget
få gange, mens lokale skippere ved Varde Toldsted sejlede mere
eller mindre fast på toldstedet med flere ekspeditioner i løbet
af året.
Fælles for de tre toldsteder var den nord-sydgående trafik, der
strakte sig fra Norge i nord til Amsterdam i syd. Når man ser
bort fra trafikken på Norge, var der ingen kontakt med områ-
der nord for Vadehavet. På nær et helt usædvanligt besøg af et
københavnsk skib i Hjerting var der ingen skibskontakt til øst-
kysthavne, ligesom der ingen kontakt var mod vest. Grænsen
mellem Hertugdømmet Slesvig og Kongeriget Danmark ser ud
til at afspejle sig i kontaktmønstret, idet kun ganske få skippere
bevægede sig til havne på den anden side af grænsen.
Tre toldsteder
Sammenfattende kan de tre nordligste toldsteder på vadehavs-
kysten karakteriseres således: Vardes Toldsted Hjerting funge-
rede i 1731 som transithavn for import af varer fra Holland til
hele Jylland. Da det særligt var kolonialvarer, de jyske købmænd
importerede ad denne vej, fik importen til Hjerting en mang-
foldig sammensætning, som altså ikke var udtryk for, at Varde
købstad var særligt velforsynet med eksotiske varer. Eksporten
var ret lille og bestod ud over landbrugsprodukter også af groft
forarbejdede varer. Trafikken blev så godt som udelukkende va-
retaget af lokale skippere på dels en snes småbåde fra Fanø og
dels toldstedets egne hjemmehørende fartøjer, 19 i alt, hvoraf
to dog var beskæftiget med sælfangst i Nordhavet. Af frem-
mede fartøjer kom to både på hver to læster fra hhv. Rømø og
Husum, et skib på 17 læster fra Øster Risør i Norge samt helt
undtagelsesvis et skib på 25 læster fra København, der hentede
21½ læster
26
spansk salt. Saltet stammede formodentlig fra Det
Vestjyske Oplag ved Varde Toldsted, som blev ophævet i 1730,
og hvis lager af vin, fransk brændevin, salt og tobak blev solgt
på auktion.
27
Den mest karakteristiske eksportvare fra Varde
Toldsted var jydepotterne, der blev udskibet i stort tal, primært
til Elben af småskipperne fra Fanø.
28
Ribe Toldsteds skibstrafik betjente i 1731 først og fremmest lo-
kalområdet. Også her var der mange småskippere fra Fanø og
Sønderho, mens trafikken med de større fartøjer – ud over af
toldstedets eneste eget hjemmehørende fartøj – blev varetaget
af skippere fra nabo-toldstedet Varde. Herudover kom en enkelt
gang en skipper fra Rømø med en smakke på otte læster samt
den samme skipper fra Øster Risør i det sydlige Norge, som
også var forbi Varde. Modsat Varde havde Ribe en del ekspedi-
tioner over land, ikke mindst den omfattende udførsel af stude
på godt 3.000 stk., hvoraf kun 36 blev udskibet, mens resten
blev drevet ”
af Nørrejylland”
, givetvis sydpå. Dertil kom en ud-
førsel af omkring 150 heste, foruden de 40, der ledsagede stu-
dedrifterne. Både import og eksport over vand var uhyre beske-
den. Tre gange blev der udskibet magasinkorn, dvs. skattekorn,
til Glückstadt for amtsforvalteren i Ribe, men ellers var fisk den