

87
side tror han på sin frelse og salighed, på det evige liv – ja han
anser sig selv som udvalgt. På den anden side bliver han igen og
igen grebet af tvivl, på grund af sine synder og arvesynden, og
er nødt til at forsikre sig forfra om sin tro. Dette var en livslang
proces, som kan følges gennem hele hans liv. Således er hans
sene skrifter en samtale mellem ham og Gud. Undervejs skifter
tiltalen, en gang taler Ipke, en anden gang taler Gud eller Jesus.
Mindet om Ipke Petersen og hans religiøsitet levede videre i fa-
milien. Via bedsteforældre, forældre og tanter hørte oldebarnet
Friedrich Paulsen, der var en kendt filosof, stadigvæk om ham.
68
Konklusion
Angens var en stærk kvinde, som drev husholdningen på Oland
stort set alene, fordi manden var til søs og fraværende. Af så-
danne kvinder fandtes vistnok mange på de nordfrisiske øer,
og dermed fulgte Angens et almindeligt mønster. Længsel og
økonomisk bekymring viser, at kvindens stærke position her
ikke var en emanciperet kvindes drøm, men var født ud af et
maritimt samfunds nødvendighed. Hun havde ikke en anden
mulighed, og måtte skabe det bedste ud af den givne situation.
Det lokale samfund hjalp hende i den henseende, ved at det gav
hende en rolle, som var opstået over generationer. På øerne,
Hallig Oland, opmålt af F. Harcksen i 1802/04, tegnet i 1805. Man kan godt se de mange loer. I dag er øen meget mindre, og der er kun ét værft tilbage. (Müller:
Wasserwesen, Tafel XIII, Abb. 43).