

79
lem Altona og Rendsborg, altså mellem Elben og Ejderen, eller
langs halvøen Ejdersted mellem Husum og Westerhever, altså
i det nordfrisiske nærområde. Han transporterede olie, øl, rug,
ærter, havre, tømmer eller æbler. Farternes mønster lignede de
mindre Husum-skibes, som sejlede i samme område, og trans-
porterede de samme varer.
23
Allerede efter ét år, i juli 1788, begyndte Ipke at tvivle på sit skib.
Den konkrete anledning var, at skibet havde taget vand ind på
en sejlads til Elben, hvad dog kunne repareres. Den dybere år-
sag var dog, at han næsten ingen gevinst havde, og det bekym-
rede ham.
24
Måske havde Ipke efter så lang en pause bare slået
et for stort brød op ved at købe sit eget skib. Senere var han
for forsigtig og traf igen strategisk forkerte beslutninger. I april
1789 havde han en mulig køber, som ville kigge på skibet.
25
Ved
slutningen af året blev salget tilsyneladende gennemført. Ipkes
tid som skipper med eget skib var dermed slut, og han måtte
igen finde sig en hyre. Heldigvis kunne det gode netværk, som
halligsøfolkene havde opbygget i Amsterdam, hjælpe ham.
I 1790 sejlede Ipke igen som styrmand, og forsøgte forgæves at
finde en stilling som ansat skipper (kaptajn). I april 1792 var Ipke
i Amsterdam. Han kunne på det tidspunkt ikke finde en hyre,
ikke engang som matros. Tade Volkerts fra halligen Langenæs
formidlede ham så kontakt til rederen Pieter Smit Everhardtz,
som antog ham som kaptajn
”på en lille smak på 30 til 40 kom-
mercelæster, så som smakkerne fra Amrum er, som vi i mange
år har brugt for at komme til Amsterdam“.
26
For at blive skipper
skulle Ipke Petersen købe en ottendedels part af skibet for 400
gylden.
Den 2. maj 1792 overtog Ipke Petersen således kufsnikken
27
”Theodorus” som skipper i Amsterdam. Hans rejser kan rekon-
strueres via brevene til rederen og til Angens samt skibsregn-
skaberne.
28
Han sejlede mest fra Amsterdam til Østersøen, ofte
gennem Ejderkanalen. Skibet ”Theodorus” var betydeligt stør-
re end ”Immanuel” havde været, og tilsvarende sejlede Ipke i
et større område: den østlige Nordsø og den sydlige Østersø.
Han kom til Bergen og Stavanger i Norge, til Gøteborg i Sverige,
til Stettin, Elbing og Pillau ved Østersøen, og desuden til Am-
sterdam og Hamborg. Han turde dog ikke sejle helt til Frankrig,
England eller til Riga. Fartmønstret svarer dermed til de mellem-
store Husum-skibe. Også de fleste Amrum-skibe bevægede sig
dengang i samme område.
29
I 1788/89 havde Ipke kun en enkelt matros om bord på ”Imma-
nuel”. På skibet ”Theodorus” som var større, beskæftigede han i
1792 og 1793 en styrmand og en kok. I 1794 havde han en styr-
mand, en matros samt en skibsdreng, i 1795 kun styrmand og
matros. I de senere år havde Ipke sine sønner med ombord, så-
ledes i 1794 Peter og i 1795 både Peter og Broder Frerk.
30
I 1795
foretog Ipke ikke længere større rejser med skibet ”Theodorus”,
og på det tidspunkt prøvede han at sælge skibet. Det viste sig
ikke at gå så nemt, fordi Pieter Smit Everhardtz og de øvrige
redere ikke ville gå ind på hans betingelser. I mellemtiden tjen-
te han i Hamborg og Altona penge med at losse større skibe,
som ikke kunne komme ind i havnen. Den 24. november solgte
han endeligt sin skibspart, gik fra borde og rejste hjem til Oland.
Dermed sluttede hans karriere som skipper. Til karrierens ende-
Ipke Petersens rejser med skibet ”Theodorus” 1792-1795. Han sejlede med sit
andet skib i et meget større område end med det første.
msterdam
A
e
d
Swinemün
ger
Stavan
Oland
Nordsøen
Østersøen
Helsingør
Malmö
Twielenfleth
Muiden
Dordrecht
Bergen
Göteborg
Pillau
Hamburg
Ameland
Stockholm
Stettin
Elbing
sbe
Kö
r
n
g
i
København
g
Magdeburg
Oslo
0 100 km
Steder
til orientering
Udsnit kort 1