Previous Page  80 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 80 / 160 Next Page
Page Background

78

Ipkes søfartskarriere

Ipke Petersen stod til søs, som det var kutyme på halligerne.

Søfart var et erhverv for unge mænd. I 1700-tallet var mange

skibsdrenge mellem 12 og 15 år gamle.

13

Da mange søfarende

sejlede fra hollandske havne, ”hollandiserede” de deres navne.

Ipke Petersen blev på denne måde til Jacob Pietersz eller Jacob

Peters(en).

14

Den 18. august 1768 finder vi en styrmand Jacob Peters fra

Oland i afmønstringsprotokollen fra waterschouten i Altona.

Han var vendt tilbage fra en rejse til Bayonne med skibet ”Frau

Catharina Maria” under skipper Michel Sorger, som kom fra Uet-

ersen i Holsten.

15

Ipke avancerede ikke selv til skipper. Han bad

endda sin kones stedfar, præsten Reinhold Ipsen, som i mel-

lemtiden var flyttet til Kværn i Angeln, at hjælpe ham i Flensborg

med at finde en stilling som skipper, men præsten havde ikke

tilstrækkeligt gode forbindelser til det.

16

Ipke Petersen var nu 32 år gammel, og han måtte spørge sig

selv, om han ville fortsætte med at sejle som styrmand (eller

måske med en endnu mindre rang, hvis han ikke fandt hyre som

styrmand). Ipke valgte derfor at skifte spor. 1777 gik han i land

og blev degn og skolelærer på Oland.

17

Dette skifte kan synes

radikalt, men det var ikke usædvanligt. Søfarten var farlig, og

mange søfolk sejlede kun, når de var unge, og gik i land, når de

havde råd til det eller fandt andre næringsmuligheder.

Snart opstod der dog konflikter med Olands præst Michael

Brasch. I sidste ende var arbejdet som skolelærer nok ikke det

rigtige for Ipke. I 1786 ansøgte Ipke Petersen om tilladelse til at

stå til søs som styrmand og samtidig forblive degn. Dette blev

afvist af generalsuperintendenten (biskoppen) i Slesvig.

18

Denne

afvisning var formentlig anledningen til, at Ipke fratrådte som

degn efter ni år i embedet, for igen at stå til søs.

19

Som man måske kunne forvente, havde Ipke Petersen vanske-

ligheder med at få fodfæste i søfarten efter dette fravær. At han

vovede sig til søs igen i en alder, hvor selv de fleste kaptajner gik

i land,

20

var særdeles usædvanligt. I mellemtiden var han blevet

mere end 40 år gammel, og havde desuden ikke sejlet de sidste

mange år.

Den 29. maj 1787 optog Ipke Petersen fire lån på i alt 1.080

mark.

21

Kreditorerne var fire mænd fra Oland. Med disse pen-

ge ønskede Ipke at købe et skib og på denne måde blive skip-

per. Faktisk finder vi ham endnu samme år som skipper på ski-

bet ”Immanuel”. Det havde seks læster og var dermed et lille

kystskib, måske en snik.

22

Siden 1787 er brevvekslingen mellem Ipke og Angens bevaret,

og den fortæller mere detaljeret om Ipkes fortsatte karriere.

Med sit skib ”Immanuel” sejlede Ipke altid i kystfart, enten mel-

Nordsøen

Østersøen

Elbe

Ejderen

k

yW

nHo

i

nd

O

la

l s

Westerhever

Friedrichstadt

Flensburg

Kiel

Holtenau

Altona

Tönning

Husum

Rendsburg

Twielenfleth Hamburg

Schleswig

Itzehoe

Stade

0

50 km

Steder til

orientering

Ejderkanalen

Ipke Petersens rejser med skibet ”Immanuel” 1787-1789. Rejserne var begræn-

sede til de sydslesvigske kyster, Ejderen, Ejderkanalen og Elben.