Previous Page  75 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 75 / 160 Next Page
Page Background

73

Ida Christine Jørgensen

(f. 1989) Cand. mag. i historie og

marinarkæologi med speciale i 1700-tallets

flådehistorie og skibskonstruktion.

Noter

1

Denne artikel er skrevet på baggrund af et speciale afleveret i sommeren 2016

på Syddansk Universitet i Esbjerg. Specialet blev skrevet som afslutningen på en

master i marinarkæologi, men er i høj grad et kildestudie af historiske kilder. Et

af specialets formål var netop at kombinere arkæologi og historie i almindelig-

hed og marinarkæologi og flådehistorie i særdeleshed for at demonstrere det

tætte bånd mellem de to fag, og hvordan to felter, der ellers ofte er splittet op,

kan bidrage til og supplere hinanden.

2

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 3: 1739 – 1740, s. 30

3

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 13: 1757 – 1758, ss. 11-15

4

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 3: 1739 – 1740, s. 19

5

Bredeste punkt på skibets skrog. Middelspantets form og placering er afgøren-

de for skibets egenskaber udi sejlads, manøvrering og stabilitet.

6

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739-1892) 3: 1739 – 1740, s. 34

7

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 3: 1739 – 1740, s. 106

8

Gode til at sejle op mod vinden uden at drive for meget af.

9

Det er dog muligt at den stadig findes et andet sted.

10

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 13: 1757 – 1758, s. 157

11

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 13: 1757 – 1758, s. 145

12

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739-1892) 13: 1757 – 1758, pp. 157-158

13

Rasmussen 1994

14

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 11: 1755 – 1756 I, s. 295

15

Solidt tømmer placeret mellem skibets spanter for at styrke skroget.

16

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 11: 1755 – 1756 I, s. 285

17

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 14: 1758 – 1759, s. 273

18

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 14: 1758 – 1759, s. 281

19

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 13: 1757 – 1758, ss. 321-322

20

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 13: 1757 – 1758, ss. 327-328

21

RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller

(1739- 1892) 13: 1757 – 1758, ss. 326-327

22

Krabbe 1793, s. 104

Litteraturliste

• Det Kongelige Bibliotek RA: Rigsarkivet Publiceret litteratur

• Krabbe, Friderich Michael:

Geheimeraad Friderich Michael Krabbe’s Levneds Beskrivelse

tilligemed nogle derudi indrykkede og SkibsbygningsVidenskaben meest vedkommende

Anmærkninger

, 1793, s. 104

• Rasmussen, Frank Allan: Dannelsesrejse eller industrispionage,

Marinehistorisk

Tidsskrift

27/3 1994

Upublicerede kilder

• RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller (1739-

1892) 3: 1739 – 1740

• RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller (1739-

1892) 11: 1755 – 1756

• RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller (1739-

1892) 13: 1757 – 1758

• RA: Holmens chef (Søetaten), Værftskommissionen: Forhandlingsprotokoller (1739-

1892) 14: 1758 – 1759

Summary

Shipbuilding are studied by naval historians and maritime ar-

chaeologists alike. Though the two fields differ in method, they

often ask the same question: What was the original thought

behind this design and construction, what were the ideals and

ideas before obstacles of reality came to shape the ship into the

final result?

Through a study of the protocols of the Danish construction

committee, established in 1739, we are given an insight as to

why a ship was designed in a certain way, what ideals the ship

constructor originally had, and what obstacles he had to face in

order to create a well sailing, steady fighting, and long lasting

vessel.

These source studies aremethodically history, but gives answers

to maritime archaeology as well. As such, this article presents

the two fields coming together in a reciprocal relationship that

both fields can benefit from.