

68
”Svanen” og tilpassede den til det danske ønske om stive skibe.
Skrogets form, i høj grad determineret af middelspantets form,
er således nøje blevet designet af Turesen i et forsøg på at få det
bedste fra to verdener.
Diskussionen om lufspanternes placering fortæller om, hvordan
skibsbyggere og -konstruktører somme tider måtte famle lidt,
når de valgte hvilke teorier og metoder, de benyttede i deres
konstruktion. ”Oldenborg” blev et godt orlogsskib, der sejlede
upåklageligt i den danske flåde i mange år. Den metode, Tu-
resen kendte til i 1739 til placeringen af lufspanterne, var alt-
så udmærket brugbar. Virkeligheden i skibskonstruktionen i
1700-tallet var ofte en mangel på viden om, hvorfor en metode
blev benyttet, og hvilken effekt det havde på skibene, at en me-
tode blev valgt frem for en anden. Skønt det kan virke lidt tvivl-
somt, er rationalet bag lufspanter, og dermed middelspantets
placering, absolut tilstede, og formen på ”Oldenborg”s skrog
må igen siges at være blevet konstrueret med fuldt overlæg.
”Oldenborg” skiller sig ud ved, at den tegning, der findes på
Rigsarkivet, langt fra repræsenterer det skib, som Turesen hav-
de i tankerne, da han præsenterede konstruktionen for Kon-
struktionskommissionen i begyndelsen af 1739. Den oprindeli-
ge tegning af ”Oldenborg” blev kasseret, og er ikke længere at
finde i Rigsarkivets samling.
9
Turesens ide om et orlogsskib med
60 kanoner har sandsynligvis været noget anderledes, end som
”Oldenborg” kom til at fremstå, da den løb af stablen i 1740. Men
netop på grund af Konstruktionskommissionens mange indven-
dinger mod Turesens konstruktion er ”Oldenborg” et glimrende
eksempel på tankerne og rationalet bag en konstruktion til den
danske flåde.
Fregatten ”Christiansborg”s aptering 1758
Skibskonstruktør og senere fabriksmester, Frederik Michael
Krabbe konstruerede i 1758 sit første skib, nemlig fregatten
”Christiansborg”. Derefter kastede han sig over planerne for
apteringen af samme fregat. Apteringsplanen er som en plan-
tegning for et hus med alle rum, kamre og opbevaringsplads
angivet. Krabbes tegning blev indgivet til Konstruktionskommis-
sionen den 26. maj 1758 og blev med det samme pure afvist.
Kommissionen mente, at tegning afveg for meget fra apterin-
gen i lignende fregatter.
10
Hvorfor, Krabbe valgte at lade sin
indretning af ”Christiansborg” afvige så afgørende fra den på
tidligere fregatter, er ikke til at vide. Krabbe gav aldrig nogen
begrundelse for, hvorfor han syntes, at ”Christiansborg” skulle
indrettes så markant anderledes. Konstruktionskommissionen
gav derimod en redegørelse for, hvad der var galt med Krabbes
apteringstegning: Sejldug og tør proviant var på Krabbes teg-
ning placeret nederst i lasten, hvilket kommissionen frygtede
ville føre til, at begge dele rådnede. Desuden skulle lanternerne
tændes fra lasten, og nedgangen hertil var den samme, som
førte til krudtkammeret, hvilket Konstruktionskommissionen
fandt alt for risikabelt. I samme forbindelse talte kommissionen
mod placeringen af kaptajnens og skriverens kahyt i samme
område. Det må antages, at kommissionen ligeledes har frygtet
en katastrofe med den åbne ild så tæt på kaptajnens og skri-
verens mange vigtige papirer.
11
Konstruktionskommissionen
understregede herefter, at fregatterne indtil nu altid havde
været apteret på samme måde uden
”hinder eller påanke”,
og at
de derfor ikke så nogen grund til at ændre på dette.
12
Eftersom Krabbe aldrig gav en forklaring på, hvorfor han havde
indrettet ”Christiansborg”, som han havde, må årsagen stå hen i
det uvisse. Til gengæld giver Konstruktionskommissionens ind-
Fregatten ”Christiansborg” kølhales på Nyholm, ca. 1747. Ukendt kunstner.