

71
I 1758 løb de to eksperimenter af stablen som ”Langeland” og
”Søridderen”. På Krabbes opfordring blev der foretaget flere test-
sejladser for at bestemme, hvilket skib, der var det bedste, men
det var ikke til at komme frem til en konklusion. Skibene var lige
gode. I sin selvbiografi flere år senere skrev Krabbe:
”At to lige sto-
re, men i konstruktion ganske forskelligt skabte skibe kunne vise sig
lige gode, hvilket noksom viser denne videnskabs indviklede teori.”
22
De danske konstruktioner
Det ultimative krigsskib ville naturligvis være et hurtigt og ma-
nøvredygtigt skib, der var en god luvholder og samtidig lå sta-
bilt i vandet, så kanonerne kunne betjenes til hver en tid, lige
meget hvilken side vinden kom fra. Sådan et skib findes ikke.
Danskere såvel som franskmænd og englændere måtte indse,
at et stabilt og solidt skib sjældent var hurtigt, og at et skib, der
var let og kunne sejle tæt op til vinden, sommetider ikke kunne
operere sine kanoner, fordi skibet krængede. De danske skibe
var bygget med alle disse valg, konsekvenser og forbehold i tan-
kerne. Det er ikke umiddelbart til at se, når man kigger på en
konstruktionstegning, en skibsmodel eller et vrag, men kilderne
fra Konstruktionskommissionen viser det tydeligt.
De danske flådeskibe var en kombination af konstruktionsme-
toder fra især England og Frankrig og de krav, som blev stillet
til den danske flåde: Skibene skulle kunne sejle i isfyldt farvand,
ikke stikke dybere end syv meter og være stive og stabile kamp-
platforme. Takket være Konstruktionskommissionen og deres
protokoller er det rimeligt at konkludere, at skibene i den dan-
ske flåde i 1700-tallet alle var konstrueret med stor omhyggelig-
hed og eftertænksomhed. Skibets detaljer fra køl til bramstag,
fra stævn til agterspejl var konstrueret, som de var, bevidst og
med fuldt overlæg. Årsagerne til forandringer i konstruktionen
gennem tiden, eller mangel på samme, kan i de allerfleste til-
fælde findes i Konstruktionskommissionens protokoller. Hvad
Fregatterne ”Langeland” og ”Søridderen” løber af stablen på Nyholm i 1758. Gouache af J.J. Bruun. Københavns Museum.