Previous Page  74 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 74 / 160 Next Page
Page Background

72

mere er, at idealerne og drømmene, om hvordan et skib skulle

se ud og fungere, også kan findes i disse protokoller over Kon-

struktionskommissionens indkomne sager og deres diskussio-

ner over disse. Her blev idealerne blandet med virkelighedens

realiteter. Resultatet var skibe, der for en stor del levede op til

kravene for danske krigsskibe med en konstant stræben efter

at optimere skibenes sejlegenskaber med konstruktionsdetaljer

fra både England og Frankrig.

Afslutning

Er dette så marinarkæologi? Nej, det er historie. Men i netop

dette tilfælde stiller arkæologen og historikeren det samme

spørgsmål. Det er et spørgsmål, der vil søge at få svar på, hvad

der foregik i hovederne på fortidens folk, og hvorvidt den gen-

stand, vi kigger på i dag, overhovedet ligner det, de ønskede

at producere. For arkæologer kan det sommetider være van-

skeligt at få et svar på sammenhængen mellem oprindelig ide

og færdigt produkt. Her kan de skriftlige kilder dog være yderst

behjælpelige. På universitetet skelnes mellem metoder. Arkæ-

ologer graver, historikere læser kilder. Sådan er det også uden

for universitetets rammer, men virkeligheden kræver at de to

discipliner arbejder sammen. Tværfaglighed. Det klinger posi-

tivt. Og resultatet har i dette tilfælde været en indsigt i, hvad

skibskonstruktører forestillede sig, da de i 1700-tallet konstrue-

rede flådens skibe, og hvordan de samtidigt måtte forholde sig

realistisk til de forhindringer, virkeligheden satte op.

Fregatten ”Søridderen”, der var

bygget efter de franske princip-

per. Til konstruktøren Krabbes

store overraskelse var ”Sørid-

deren” ikke en bedre sejler end

”Langeland”, der var bygget

efter engelske principper. Fre-

derik V’s atlas.