Previous Page  52 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 52 / 160 Next Page
Page Background

50

De skibe, Laurids var forhyret på, gik især i den transatlantiske

fart til Canada og i Islandsfarten, men det skib, han var forhyret

på i længst tid, gik sydpå til Middelhavet og Vestafrika.

Over Atlanten

Fra krigens begyndelse forsøgte tyskerne at afskære England

fra forsyninger udefra, og landets indsats i krigen var afgørende

forbundet med forsøgene på at trænge igennem den tyske blo-

kade. Efter Frankrigs kapitulation var Storbritannien den eneste

stormagt, der endnu var i krig med Nazityskland og dets allie-

rede. Store mængder krigsmateriel var gået tabt under evakue-

ringen af de britiske styrker fra Frankrig, og forsyninger fra USA

var afgørende for briternes evne til fortsat at modstå de tyske

angreb. Krigsmateriel, fødevarer og andre forsyninger blev ind-

købt i USA, og skulle via Canada fragtes til Storbritannien af den

britiske handelsflåde, derunder på de beslaglagte danske skibe.

Laurids var med som letmatros, da ”Margit” var på sin første tur

i konvoj over Atlanten i slutningen af september 1940 og retur i

slutningen af november måned. Turen bød på omkring to ugers

anspændt sejlads på åbent hav hver vej og et ophold i Canada

på en måneds tid.

14

I foråret 1941 fik han hyre på ”Lifland” og var med på endnu en

tur til New Foundland i Canada inden det tyske angreb på Sov-

jetunionen i juni, som førte Storbritannien og Sovjet sammen

mod den fælles nazistiske fjende.

I andet halvår af 1941 gjorde han endnu to ture over Atlan-

ten med ”Lifland”. Den sidste tur gav et ophold i Canada på to

måneder, formodentlig med reparationer:

” … næsten alle de ski-

be, jeg har været med har altid fået maskinskade, så vi lå længe i

havn”.

15

Mens ”Lifland” sejlede tilbage over Atlanten, blev USA i decem-

ber 1941 angrebet af Japan, og Tyskland fulgte op med at er-

klære krig mod USA. Den tyske flåde optrappede derfor i 1942

indsatsen mod skibsfarten mellem USA, Sovjet og England, som

modtog hovedparten af de amerikanske forsyninger af især

krigsmateriel og fødevarer. I efteråret og vinteren 1942-43 var

Hyrer dec. 1939 - sept. 1945

S/S HELENE

2.12.39 - 9.4.40

Torpederet 13.10.44

S/S MARGIT

17.5.40 til feb. 41

Torpederet 8.2.44

S/S LIFLAND

28.2.41 - 29.12.41

xx - 23.12.41

Torpederet 28.9.42

S/S BRYNHILD

5.2.42 - 17.3.42

6.2.42 - XX

S/S SVANHOLM

11.5.42 - 23.6.42

XX - 22.6.42

M/S OREGON

9.11.42 - 17.8.43

10.11.42 - 20.8.43

Forlist 4.1.45

S/S TENNESSEE

2.4.42 - 4.5.42

Torpederet

22.9.42

S/S SKJOLD

9.11.43 - 1.2.44

10.11.43 - 31.1.44

S/S STAL

17.2.44 - 25.8.44

19.2.44 - 30.1.45

M/S ERRIA

7.2.45 - 15.9.45

31.1.45 - 5.9.45

S/S ROTA

28.8.43 - 25.10.43

28.8.43 - 25.10.43

S/S LARS KRUSE

2.7.42 - 20.10.42

3.7.42 - 19.10.42

Totalskadet 2.12.43

1940

1941

1942

1943

1944

1945

Tidslinje over Laurids Anthonius’ hyrer 1939-45.

Hyrer anført i håndskrevet skibsliste er angivet med understreget kursiv. De britiske data i BT 382/35 er angivet med fed.