

51
de allieredes tab af handelsskibe foruroligende, og der blev
sænket mere tonnage end der blev søsat.
16
I sommeren 1942 blev Laurids forhyret på S/S ”Lars Kruse”. En
anden af skibets matroser G. Sandemann Rasmussen, har ef-
ter krigen levende skildret forholdene om bord.
17
Inden det gik
over Atlanten, blev skibets dæksfolk sendt på et to-ugers kursus
i Southampton for at lære at betjene skibets nye Oerlikon 20mm
kanoner. Turen over til New Foundland blev krævende ud over
det sædvanlige, da konvojen løb ind i en orkan, men på vejen
hjem med en last papir i konvoj SC 101 blev nerverne sat på en
hård prøve, da ”Lars Kruse” fik maskinskade efter et par døgns
sejlads:
”... Det viste sig at være fødepumpen, der pumper nyt vand
ind i kedlerne, det var galt med. Da man fik den skilt ad, fandt man
klumper af asfalt eller beg, der stoppede pumpen til. Eneste forkla-
ring var den modbydelige: Hærværk, sabotage!
Hvem havde set mistænkelige personer om bord? Alle mistanker
kom frem i lyset og førte til, at redningsbåde og flåder blev under-
søgt. Forargelsen og raseriet ville ingen ende tage, da vi opdagede,
at kompasser, nødraketter, vandforsyningen og nødrationerne var
fjernet, ja, selv redningsbådenes fangliner var skåret over.
”Hvordan ser sådan nogle mennesker ud indeni?” spurgte Thorvald.
Den dødelige stilhed blev snart afløst af hidsige mukkertslag mod
metal. Eskorteskibet bad os om at dæmpe støjen, der kunne opfan-
ges af u-bådenes lytteapparater.
S/S ”Lars Kruse” af København, Rederiet Vendila, 1.807 BRT. Bygget 1923. Totalskadet ved luftangreb på Bari, Italien, 2. december 1943. Foto: M/S Museet for Søfart.