

54
hjem var ”Stal” med i konvoj SL 165 fra Dakar til Liverpool, men
”Stal” måtte til sidst bryde ud af konvojen og gå til Londonderry
i Nordirland for at få repareret kedlerne.
På den anden tur gik skibet i november til den befriede sydfran-
ske havneby Marseille med en last kul. På vej tilbage gik skibet
ind omkring Sevilla efter appelsiner.
23
Tilbage i London afmøn-
strede Laurids, og kom i februar 1945 ombord i ”Erria”.
Uvished og livstegn
Søfolk og deres familier var vant til, at der kunne gå måneder
mellem kontakten til hinanden, men krigen lukkede for næsten
al forbindelse tværs over frontlinjen. I begyndelsen af krigen
fungerede Lissabon dog som neutral mellemstation. Søfolkene
havde i strid med de britiske bestemmelser etableret en postru-
te mellem England og det besatte Europa, og således modtog
familien i Tistrup livstegn fra Laurids i en kuvert fuld af tyske
kontrolstempler.
”Kære allesammen.
Jeg hører, at I har været meget urolige for mig, fordi jeg ikke har
skrevet. Jeg har imidlertid skrevet en gang gennem Røde Kors, men
dette er måske gået tabt, så jeg håber, I vil modtage dette. Jeg kan
kun sige, at jeg har det ualmindeligt godt efter omstændighederne,
og at jeg intet savner. Hvis jeg var sikker på, at I havde det bare
halvt så godt som mig, skulle jeg ikke bekymre mig om jer. Hvis jeg
S/S ”Stal” af København, Rederiet Holm & Wonsild – Myren, 2.242 BRT. Bygget 1921. Foto: M/S Museet for Søfart.