Previous Page  56 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 160 Next Page
Page Background

54

hjem var ”Stal” med i konvoj SL 165 fra Dakar til Liverpool, men

”Stal” måtte til sidst bryde ud af konvojen og gå til Londonderry

i Nordirland for at få repareret kedlerne.

På den anden tur gik skibet i november til den befriede sydfran-

ske havneby Marseille med en last kul. På vej tilbage gik skibet

ind omkring Sevilla efter appelsiner.

23

Tilbage i London afmøn-

strede Laurids, og kom i februar 1945 ombord i ”Erria”.

Uvished og livstegn

Søfolk og deres familier var vant til, at der kunne gå måneder

mellem kontakten til hinanden, men krigen lukkede for næsten

al forbindelse tværs over frontlinjen. I begyndelsen af krigen

fungerede Lissabon dog som neutral mellemstation. Søfolkene

havde i strid med de britiske bestemmelser etableret en postru-

te mellem England og det besatte Europa, og således modtog

familien i Tistrup livstegn fra Laurids i en kuvert fuld af tyske

kontrolstempler.

”Kære allesammen.

Jeg hører, at I har været meget urolige for mig, fordi jeg ikke har

skrevet. Jeg har imidlertid skrevet en gang gennem Røde Kors, men

dette er måske gået tabt, så jeg håber, I vil modtage dette. Jeg kan

kun sige, at jeg har det ualmindeligt godt efter omstændighederne,

og at jeg intet savner. Hvis jeg var sikker på, at I havde det bare

halvt så godt som mig, skulle jeg ikke bekymre mig om jer. Hvis jeg

S/S ”Stal” af København, Rederiet Holm & Wonsild – Myren, 2.242 BRT. Bygget 1921. Foto: M/S Museet for Søfart.