

53
ønskemål for flyene, der angreb os fra en ende af agtenfra uden
at møde den spærreild, de ville møde i en regulær konvoj. Et par
Heinkel jagerbombere var nok til at holde en hel konvoj i ånde,
mens de tog konvojen på langs og lod deres bomber drysse ned
over os, oftest uden at ramme. Deres maskinkanonild skadede ikke
selve skibene, men var et frygtet terrorvåben mod mandskabet på
skibene, der var i konstant alarmberedskab.
Om natten holdt e-bådene os til ilden med deres overraskelsesan-
greb, idet de gemt bag bøjerne pludselig slog fuld kraft frem og
i det samme affyrede deres to torpedoer, samtidig med at deres
maskinkanonild fejede hen over de nærmeste skibe. Adrenalinen
pumpede støt nat og dag, og søvn blev der ikke meget af...”.
18
Så vidt Sandemann Rasmussens beretning. Laurids afmønstre-
de efter turen ”Lars Kruse” i oktober, og ved tilbagekomsten til
det danske sømandscenter i Newcastle kunne han erfare, at
både ”Lifland”, som han havde været med tre gange over At-
lanten i 1941, og ”Tennessee”, som han sandsynligvis kortvarigt
havde været om bord i foråret 1942, begge var blevet torpe-
deret i Atlanten i slutningen af september, og 34 søfolk om bord
omkommet.
19
I december 1942 var han afsted igen i en vestgående konvoj på
Atlanten om bord på M/S ”Oregon”. Skibet lå derefter i havn i
Canada i over fire måneder mens det gennemgik omfattende
reparationer.
20
Dermed undgik Laurids at være til havs under
det store konvojslag i marts 1943, højdepunktet i ubådskrigen,
hvor 40 tyske ubåde i Nordatlanten angreb to konvojer fra Cana-
da. 22 skibe blev sænket og 372 søfolk og passagerer omkom.
Men herefter vendte krigslykken. De tyske ubåde fik ram på
langt færre handelsskibe og måtte nu selv tage store tab. Mens
de tyske tab i Atlanten i februar, marts og april havde været på
12-14 ubåde om måneden, nåede de alene i de tre første uger
af maj 1943 op på 31 mistede ubåde. Herefter blev blokaden
mindre og mindre effektiv.
21
Laurids var med ”Oregon” på endnu en tur til Canada fra midten
af maj til begyndelsen af august 1943.
Derefter kom der til at gå halvandet år før han igen kom i trans-
atlantisk fart, da han påmønstrede M/S ”Erria”, som han var med
til Canada på tre ture, heraf de to sidste efter freden i Europa.
I alt var han således i Canada 10 gange i perioden september
1940-august 1945.
I Islandsfarten
Island og Færøerne blev besat af britiske tropper efter det tyske
overfald på Danmark, og ud over den militære værdi bidrog øer-
nes fiskeri til briternes forsyninger med fødevarer.
Laurids var i Island tre gange. En tur med S/S ”Svanholm” i maj-
juni 1942, én med S/S ”Rota” i august-oktober 1943, og 2. de-
cember 1943 var han om bord, da S/S ”Skjold” grundstødte ved
Hvalfjorden nær Reykjavik i en storm. ”Skjold” blev nødtørftigt
repareret, men lækkede meget på vejen tilbage til Hull.
22
Middelhavet og Sydatlanten
Fra februar 1944 til januar 1945 var Laurids matros på S/S ”Stal”,
som i den periode humpede afsted fra den ene reparation til
den næste. Over 3/4 af tiden lå ”Stal” i havn. Første tur gik til
Middelhavet med en last kul til Annaba (fransk: Bône) i Algeri-
et, og derfra til Freetown i Sierra Leone, Vestafrika. På vejen
Laurids Anthonius’ britiske kartotekskort fra 1943. Dokument BT 372/656/155
i National Archives.