Previous Page  51 / 160 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 160 Next Page
Page Background

49

Alle danske skibe, som de britiske og franske myndigheder kun-

ne få fat i, blev beslaglagt. Mandskaberne fik valget mellem at

sejle på britiske/franske vilkår eller komme i fangelejr. På “Hele-

ne” havnede ni besætningsmedlemmer i fransk fangelejr, angi-

veligt fordi de frygtede tysk afstraffelse af familien hjemme i det

besatte Danmark.

12

Laurids og resten af besætningen blev afmønstret, men i mid-

ten af maj fik Laurids hyre på et andet dansk skib S/S ”Margit”,

rederiet Myren. Forinden havde tyskerne den 10. maj 1940 an-

grebet Belgien, Holland, Luxemborg og Frankrig, som kapitule-

rede 17. juni, men da var ”Margit” dampet af til England.

I britisk tjeneste

Ved ankomsten til England i sommeren 1940 var Laurids knap

19 år, uden penge og helt afhængig af en sparsom understøt-

telse. Den første tid i England var svær for alle de omkring 3.000

danske søfolk i britisk tjeneste. Danmark blev nærmest opfattet

som tysk-allieret af briterne, og søfolkene som ”friendly ene-

mies”.

13

Skuffede gik de ledige omkring i Newcastle on Tyne,

hvor det danske forhyringskontor blev placeret. Briternes behov

for forsyninger ad søvejen gjorde det imidlertid nødvendigt at

anvende de danske mandskaber. Efterhånden kom forholdene

i faste rammer, og fra juli 1941 blev danskerne fastansat i

The

Danish Merchant Navy Reserve Pool

, som betalte hyre og pool-

penge, når de var i land mellem rejserne.

S/S ”Margit” af København, Rederiet Holm & Wonsild – Myren. 1.735 BRT. Bygget i 1924. Torpederet 8. februar 1944 i Nordatlanten. Foto: M/S Museet for Søfart.