

49
Alle danske skibe, som de britiske og franske myndigheder kun-
ne få fat i, blev beslaglagt. Mandskaberne fik valget mellem at
sejle på britiske/franske vilkår eller komme i fangelejr. På “Hele-
ne” havnede ni besætningsmedlemmer i fransk fangelejr, angi-
veligt fordi de frygtede tysk afstraffelse af familien hjemme i det
besatte Danmark.
12
Laurids og resten af besætningen blev afmønstret, men i mid-
ten af maj fik Laurids hyre på et andet dansk skib S/S ”Margit”,
rederiet Myren. Forinden havde tyskerne den 10. maj 1940 an-
grebet Belgien, Holland, Luxemborg og Frankrig, som kapitule-
rede 17. juni, men da var ”Margit” dampet af til England.
I britisk tjeneste
Ved ankomsten til England i sommeren 1940 var Laurids knap
19 år, uden penge og helt afhængig af en sparsom understøt-
telse. Den første tid i England var svær for alle de omkring 3.000
danske søfolk i britisk tjeneste. Danmark blev nærmest opfattet
som tysk-allieret af briterne, og søfolkene som ”friendly ene-
mies”.
13
Skuffede gik de ledige omkring i Newcastle on Tyne,
hvor det danske forhyringskontor blev placeret. Briternes behov
for forsyninger ad søvejen gjorde det imidlertid nødvendigt at
anvende de danske mandskaber. Efterhånden kom forholdene
i faste rammer, og fra juli 1941 blev danskerne fastansat i
The
Danish Merchant Navy Reserve Pool
, som betalte hyre og pool-
penge, når de var i land mellem rejserne.
S/S ”Margit” af København, Rederiet Holm & Wonsild – Myren. 1.735 BRT. Bygget i 1924. Torpederet 8. februar 1944 i Nordatlanten. Foto: M/S Museet for Søfart.