ning.
32
Landinger af industrifisk i 2014 udgjorde 640 mio.
kr., hvilket svarede til 22 % den totale omsætning på 2.914
mio., hvor den resterende del bestod af såvel konsumfisk
som skaldyr. Værdien af landinger var størst i Vestdanmark,
hvor fangster fra Nordsøen og Skagerrak udgjorde 2,14 mia.
kr. I Østdanmark – Kattegat, Bælterne og Østersøen − var
værdien af landede fisk også betydelig (i alt knap 400 mio.
kr.), men blot knap 1/5 af værdien af fisk landet i Vestdan-
mark. Resterende landinger (ca. 400 mio. kr) var fra andre
farvande (Nordatlanten
m.fl.).
33
En anden markant ændring i fiskeriet har været, at en
mindre del af fiskerflåden fanger en stigende andel af den
totale landede fiskemængde. De nyeste tal fra NaturEr-
hvervstyrelsen viser, at 119 danske fiskefartøjer landede 90
procent af den samlede mængde fisk i 2014.
34
Her tæller
fangsten af industrifisk meget med landinger, som især fore-
tages af få, store fartøjer. Ser vi på værdien af fangsten, så
er billedet lidt anderledes. De 119 fartøjers landingsmængde
udgjorde i 2014 ’kun’ knap 66 procent af den samlede om-
sætningsværdi. De resterende cirka 1.500 aktive fartøjer,
som især driver konsumfiskeri, landede altså 10 % af den
samlede mængde, men fik omkring 33 % af den samlede
værdi af fangsten. Dette leder frem til den økonomiske si-
tuation i fiskeriet, som der tages pulsen på i det følgende.
En af de vigtigste faktorer, der har skubbet til udvik-
lingen i fiskeriet, er prisen på fisk. Prisen på de forskellige
fiskearter har svinget op og ned, men har dog overvejende
været for nedadgående. Eksempelvis rødspætter: Prisen på
isede rødspætter var gennem 1980’erne på omkring 7-9 kro-
ner per kilo, men steg så pludselig i 1990-91 til 15-17 kroner,
Bundgarnsjollerne ND 24 IDA og ND 91 MÅGEN samt den mindre røgtejolle ND 198 RØDKÆLKEN ved kaj i Klintholm i 2015. Jollerne
tilhører Klintholms sidste bundgarnsselskab, drevet af Brdr. Larsen. Ramslaget på ND 24 anvendes til at slå pæle i til bundgarnene.
Foto: Poul H. Moustgaard.
82