ken blev nedlagt, arbejdet for, at fiskernes lånemulighed i
banker blev ændret til realkreditlignende lånebetingelser.
At der kan være behov for bedre finansielle vilkår for
fiskeriet afspejles i udviklingen af fiskefartøjernes alder.
Fartøjerne er i en årrække blevet ældre og ældre. I 1999 var
gennemsnitsalderen 27,5 år, og den steg til 32,2 år i 2013.
21
Mange af fartøjerne er i perioden blevet moderniseret,
mange andre har nået ’pensionsalderen’. I Norge blev der i
2011-14 investeret milliarder af norske kroner i nye fiskefar-
tøjer.
22
Hvad med Danmark?
Nye fartøjer i fiskerflåden
De seneste fem år er der på danske skibsværfter lavet 36
nybygninger af fiskefartøjer samt én større ombygning/
forlængelse af en ældre kutter.
23
Cirka halvdelen af disse
nybygninger var bestilt til udenlandske rederier/havne –
især norske rederier (14 fartøjer i alt), mens 19 fartøjer blev
hjemmehørende i dansk havn (se figur 3)
De seneste fem års nybygning af fiskefartøjer på danske
værfter toppede i 2012 og har siden været let faldende. Talle-
ne for 2015 er foreløbige og omfatter kun det første halve år.
Hertil skal lægges andre nye fartøjer bygget på udenlandske
værfter. Der synes her at være tale om store fartøjer, f.eks. S
349 GITTE HENNING
24
, S 49 BIRGITTE MARTINE, eller
ombygning af fartøjer, f.eks. L 237 DORTE RIXEN, der fik
større lastekapacitet.
De senere års fornyelse af fiskerflåden synes samlet set
at bevæge sig i to retninger, dels mindre og én-mands be-
tjente fartøjer, dels endnu større fiskefartøjer. Otte af ny-
bygningerne fra danske værfter er under 10 meter i længden,
og stort set alle øvrige nye fartøjer er store fiskefartøjer fra
37,5 meter til 69,95 meter. Oplysninger fra branchen viser,
at fiskefartøjer under ti meter er blevet en mere og mere po-
pulær bådstørrelse.
25
De mindre fartøjer under ti meter ved
vestkysten (otte meter for både i de indre farvande) imøde-
kommer således helt specifikt nogle mindre bureaukratiske
lovregler, end der er gældende for større fartøjer, og de kan
sejles og anvendes til fiskeri af én mand.
Det bemærkes endvidere, at tilgangen af nye fartøjer er
geografisk skævdelt. 17 af de 19 nye fiskefartøjer fra danske
værfter er hjemmehørende på Vestkysten, og de resterende to
kuttere hører hjemme i Limfjorden − Glyngøre og Lemvig.
Fiskeriets udvikling i landsdelene
I det foregående er fiskeriet og fiskerne belyst i helikopter-
perspektiv – hvordan udviklingen har været samlet set. For
at skabe et mere nuanceret billede vil næste step være at
se på udviklingen i landsdelene. Hvordan har udviklingen
været her?
Allerede i 1980’erne skete der på landsplan en voldsom
tilbagegang i fiskeriet i de indre danske farvande, og antallet
af fartøjer gik drastisk tilbage med alvorlige følger for de
små fiskersamfund i Østjylland og på øerne.
26
Forandringer
i fiskerierhvervet er dog ikke kun et anliggende for Øst-
danmark. Fiskeriundersøgelsen af udvalgte danske havne i
Vest- og Østdanmark
27
viste, at alle studerede havne i perio-
den 1990-2008 havde det til fælles, at de var betydeligt ramt
af forandringer og nedgang i fiskeriet.
28
Nogle var hårdere
ramt end andre, og navnlig var forvandlingen i Esbjerg be-
mærkelsesværdig. Danmarks tidligere største danske fiske-
rihavn med omkring 600 kuttere og over 2.000 fiskere midt
i 1970’erne havde i 2015 et meget beskedent antal hjem-
mehørende kuttere, og landinger af såvel konsumfisk som
industrifisk var ophørt.
29
Tilbagegang i antallet af fiskefartøjer har fundet sted i
alle landsdele (se tabel 2). Den er størst i Sydjylland, men
Figur 3. Antal nybygning er af fiskefartøjer på dansk værft
fordelt på fartøjets hjemmehørende havn. 2011-juli 2015.
Kilde: Opgjort ud fra årlig liste i
FiskerForum.comover nybygninger af fiskefartøjer. *) 2015 kun første halvår.
0
5
10
15
2011 2012 2013 2014 2015 *
udenlandsk
havn
dansk havn
80