forskellen landsdelene imellem er ikke stor. Variationen i
tilbagegangen af antal fiskere var på mellem 13 og 18 %.
Billedet af fiskeriets udvikling bliver endnu mere nuan-
ceret, når det tegnes ud fra fiskeridistrikterne. Landet er op-
delt i 23 fiskeridistrikter med i alt 36 havnekendingsbogsta-
ver (fx S = distrikt Skagen) efterfulgt af et fartøjsnummer.
Fra 2000 til 2014 er ni havnekendingsbogstaver slettet.
30
Alle med undtagelse af LN (distrikt Løkken) er distrikter i
Østdanmark.
31
Der har været tilbagegang i fartøjer i alle distrikter und-
tagen HM (distrikt Hanstholm) og FA (distrikt Fredericia).
I Hanstholm (HM) er der kommet et markant øget antal far-
tøjer – fra 67 i 2000 til 105 registrerede fartøjer i 2014. I FA
(distrikt Fredericia) var der i år 2000 syv registrerede fartø-
jer, og i 2014 var dette tal øget med fire fartøjer. Tilgangen
kan skyldes overflytning af fartøjer fra andre distrikter.
Tilbagegangen af registrerede fartøjer har været meget
markant i langt de fleste distrikter. Fra 2000 til 2014 var der
en tilbagegang på 40 % eller mere i mange havne, fx AS
(distrikt Århus) med en tilbagegang på 65 %, NF (Nykøbing
Falster) med en tilbagegang på 48 %, ND (Næstved) med
en tilbagegang på 46 %, og SG (Svendborg) med en tilbage-
gang på 43 %. Thyborøn (L) er det distrikt, hvor der i 2014
optræder flest registrerede fartøjer, men også her ses der en
betydelig tilbagegang i antallet af kuttere (år 2000: 321 kut-
tere, 2014: 203 kuttere; dvs. en tilbagegang på 37 %).
At fiskeriet er flyttet fra Østdanmark til Vestdanmark
viser sig også tydeligt i tilstedeværelsen af fiskeauktioner.
Af de otte tilbageblevne aktive auktionshaller findes de syv
i Jylland, især på Vestkysten, og én på øerne (Gilleleje).
Fiskerne i de små fiskersamfund i Østdanmark må dermed
enten sejle forbi auktionshavnene på vej hjem fra fiskeriet,
eller de må fiske tættest muligt på auktionens placering, dvs.
de kan have lang sejltid/større udgifter til dieselolie eller
have udgift til kørsel af deres fangst fra hjemhavn til aukti-
onshal. Alt sammen er det fordyrende led, men da frisk fan-
gede fisk har størst værdi, skal transporten helst ske næsten
samme dag som landing. Dette leder os frem til en af de helt
centrale faktorer i forhold til fiskeriets fortsatte eksistens:
Fisk, priser og indtjening.
Fisk, priser og indtjening
Dansk fiskeri har siden 1950’erne omfattet såvel konsum-
fiskeri som industrifiskeri, hvor sidstnævnte dækker fiske-
riet efter arter, som anvendes i fiskemel- og fiskeolieindu-
strien. Industrifiskeriets andel af den samlede omsætning
har varieret, men siden midt i 1980’erne har fordelingen
været nogenlunde i størrelsesordenen 20 % industrifisk og
80 % konsumfisk ud af den samlede økonomiske omsæt-
Nord-
jylland
Midt-
jylland
Syd-
jylland
Hoved-
staden
Sjælland Hele
Danmark
2008 (antal)
721 585 323 252 251 2.132
2013 (antal)
622 506 265 220 211 1.808
Tilbagegang
i procent
14 % 14 % 18 % 13 % 16 % 15 %
Tabel 2. Antal havfiskere, fordelt på regioner. Mænd.
Der var i 2008 79 kvinder i kategorien havfiskere, og i 2013 var
der 67 kvinder. En tilbagegang på 15 %, altså tilsvarende som
gældende for mænd.
Kilde: Danmarks Statistik – Registerbaseret Arbejdsstyrke-Stati-
stik (RAS). Havfiskeri – Dansk Branchekode 2007 (DB07).
Branchen omfatter havfiskeri på kommerciel basis samt fangst af
vildtlevende fisk, krebs- og bløddyr m.v. i hav og kystfarvande.
Østersøtorsk klar til at blive landet i Svaneke fra kutter R 200
COMETEN. Foto: Poul H. Moustgaard.
81