

havenes forurening og de første tegn på overfiskeri, og sam-
arbejdet kom også til at omfatte fastsættelse af totalt tilladte
fangstmængder
(Total Allowable Catches,
kaldet TAC), og
fordeling af TAC på kvoter til de enkelte lande. Først i 1983
forelå dog en fuldt udbygget EF-politik med fælles regler
omfattende alle aspekter af fiskeriet fra havet til forbrugerne.
Sidenhen er den i flere omgange blevet opdateret og udvidet,
f. eks. med vedtagelse af regler om discard (udsmid af fisk),
som EU har besluttet at indføre gradvist fra og med 2015.
Gennem årene er der i EU og i Danmark vedtaget en my-
riade af instrumenter – kvoteordninger og fangstbestemmel-
ser − med sigte på bevarelse og udnyttelse af havets fiske-
ressourcer og skabelse af et bæredygtigt fiskeri. Et centralt
instrument til regulering af den samlede fangstmængde og
fastlæggelse af kvoter for de regulerede fiskearter er TAC.
Andre regulerende tiltag i dansk fiskeri har været mangfol-
dige, og siden 2007 har der blandt andet været regulering via
IOK (Individuelle Omsættelige Kvoter), FKA (Fartøjs Kvote
Andele), FKA-rationsfiskeri, FKA-FE (for FørstegangsEtab-
leret fartøj), MAF-fiskeri (MindreAktive Fartøjer), ØF-fartøj
(Øvrige Fartøjer), maksimalt antal tilladte havdage, licenser,
lejeordninger, puljefiskeri, kystfiskerordning,
m.fl.
Instrumenterne er ofte indført med afsæt i forsøg på at
løse kriser, som dansk fiskeri tilbagevendende har været inde
i de seneste mange år. Debatten og kritikken af instrumen-
ternes egnethed og konsekvenser har været heftig gennem
årene, og senest affødte DR2 dokumentaren ”Kvotekonger
og små fisk” (september 2015) og DR P1’s radioprogram
”Apropos” i en serie af udsendelser over én uge i september
2015 om FKA og kvotekoncentrationen i fiskeriet, en genop-
blussen af synspunkter for og imod udviklingen i fiskeriet.
14
Vedtagelsen af kvotestørrelser for det kommende års til-
ladte fangst (TAC) for de omkring 200 fiskearter, som EU re-
gulerer, sker i EU-Ministerrådet. Vedtagelsen sker i decem-
ber måned, og først her – på et sent tidspunkt – har fiskeren
klarhed om muligheder og begrænsninger i det kommende
års fangst. For enkelte fiskearter, herunder tobis, sker fast-
sættelsen og igangsætningen af fiskeriet først senere, og der
er eksempler på, at vedtagelsen af tilladte fangstmængder
først blev fastlagt efter tobissæsonens start i april. Gennem
årene har TAC/kvotestørrelserne varieret betydeligt op og
ned år for år. Hertil er der gentagne gange sket ændringer i
løbet af året, f.eks. fiskestop af forskellige arter i en afgræn-
set periode, og sådanne tiltag har tilsammen skabt stor usik-
kerhed og været et psykisk pres for mange fiskere.
15
Udviklingen i fiskerflåden
Den danske fiskerflåde er, ligesom antallet af aktive fiskere,
skrumpet betragteligt. Fra 4.830 fiskefartøjer (1996) til 2.455
i 2014; en tilbagegang på 49 % de seneste 18 år (se tabel 1).
< 10 10-11,9 12-17,9 18-23,9 24-39,9 >40 Total
1996
3.414 285 709 215 169
38 4.830
2001
2.764 229 623 215 145
44 4.020
2006
2.251 169 438 137 100
41 3.136
2011
2.172 133 310
97
46
29 2.787
2014
1.912 128 261
82
40
32 2.455
Tabel 1. Antal danske fiskefartøjer, fordelt efter længde (antal
meter). 1996-2014.
Kilde: NaturErhvervsstyrelsen. Statistikbanken. Statistikken blev
omlagt i 1995, derfor er tidligere år ikke medtaget.
Thyborøn er fortsat en af Danmarks aktive fiskerihavne med bety-
delige landinger inden for både konsum- og industrifisk.
Foto fra 2007.
78