Nedgangen i fiskerflåden varierer betydeligt i forhold til
kutternes størrelse, hvilket fremgår af tabel 1.1, der er en
sammenfatning af tabel 1.
Tilbagegangen i antal fiskefartøjer har været langt det
mindste blandt de største fartøjer over 40 meter, hvor der
siden 1996 blot er blevet nogle få fartøjer færre. Størst
tilbagegang findes blandt fartøjer mellem 24 og 39,9 meter,
som er reduceret med hele 76 %.
Kuttere blev ophugget
Tallene i tabel 1 viser, at tilbagegangen i antallet af kut-
tere var særlig stor op til og med 2006. Totalt skete der en
reduktion i løbet af de 10 år fra 1996 til 2006 på 35 pct.
Forklaringer kan findes i relation til EU-fiskeripolitik og
konstateringen af en ubalance mellem mængden af fisk og
fiskekapaciteten, hvor der var en overkapacitet af kuttere.
Forskellige instrumenter blev taget i anvendelse for at skabe
balance, herunder blev der i en årrække givet tilskud til re-
duktion/ophug af fiskerflåden i EU’s medlemslande. I alt
blev der i EU ydet tilskud til ophug for 1,7 milliarder euro.
16
Paradoksalt blev der samtidigt givet EU- og nationale til-
skud til nye fiskefartøjer, modernisering og større motorer,
hvilket har medført, at fangstkapaciteten i EU’s fiskerflåde
ikke er faldet, men derimod øget.
17
Det har dog ikke været
gældende for Danmark, hvor fiskefartøjernes samlede ton-
nage toppede i 2000. Herefter faldt den betydeligt frem til
2011, hvorefter den er steget noget igen. I EU-sammenhæng
har problematikken, om hvorvidt fiskeriet er bæredygtigt el-
ler ej, tilbagevendende givet anledning til heftig debat mel-
lem forskere, NGO’ere, fiskeriorganisationer og politikere.
18
I Danmark blev der i perioden 1991-2006 givet økono-
misk støtte til ophugning af i alt 1.112 fiskefartøjer, og i
2009 til 32 fartøjer, hvorefter tilskuddene stoppede. Det an-
slås, at ophugningsordningen betød, at mange fiskere kom
økonomisk helskindet ud af erhvervet. Andre afholdt sig fra
at søge om midler til ophugning af deres kutter, da de havde
så stor gæld i deres fartøj, at de ville ende op med et bety-
deligt underskud.
19
De fortsatte derfor i erhvervet under et
psykisk pres og i tvivl om, hvor længe det kunne holde.
Fiskeribanken nedlægges
I samme periode blev Fiskeribanken, formelt Kongeriget
Danmarks Fiskeribank, nedlagt. Fiskeribanken var et stats-
ligt kreditinstitut til støtte for fiskerierhvervet og eksisterede
fra 1932 til 2008. Efterfølgende var fiskerne henvist til bank-
lån for at finansiere deres fartøjer og driften. Lånemulighe-
den i bankerne afhang i høj grad af, om fiskeren havde fået
tildelt kvoteandel (FKA). Uden det var lånemulighederne
yderst begrænsede.
20
For mange betød det, at der kom høje
renteudgifter oven i de i forvejen stigende driftsudgifter. Fi-
nanskrisens fremkomst i 2008 medførte for fiskerne, at de-
res lånemulighed i banken blev endnu sværere, og store dele
af fiskerierhvervet kom under betydeligt økonomisk pres.
Danmarks Fiskeriforening PO har, i årene efter Fiskeriban-
Fiskefartøjernes længde
< 10 10-11,9 12-17,9 18-23,9 24-39,9 >40 Total
Tilbagegang fra
1996 til 2014
44 % 55 % 63 % 62 % 76 % 16 % 49 %
Tabel 1.1. Tilbagegang i antal fiskefartøjer i procent. 2014 sam-
menholdt med 1996.
Not, som anvendes i pelagisk fiskeri efter f.eks. sild, er et voldsomt
stort redskab. Bunken på billedet er ca. 4 meter høj. De gule kug-
ler er flåd anbragt langs notens overtælle. Hirtshals fiskerihavn
2009. Foto: Poul H. Moustgaard.
79