om at komme på Søkadetakademiet for at blive søofficer
18
.
Wessels familiebaggrund var ikke til en plads på hverken
hærens eller flådens officersskole, og de mange breve for-
tæller om en vedholdende ung mand, der ikke satte sit lys
under en skæppe. Men det fortæller også om en mand, der
havde taget et valg, der absolut ikke fulgte hverken traditio-
ner eller anden vanetænkning. Brevene til kongen kan der-
med bidrage med et indtryk af Wessel som vedholdende og
engageret; men de vidner også om, hvordan han har opfattet
sig selv: han har ikke stået tilbage for folk, der var af finere
familie end ham selv, og han har betragtet sig selv som li-
geså kvalificeret som søofficer som de selvskrevne adelige.
Han har været bevidst om sine evner og sat disse højere end
en tilfældig familiebaggrund.
Blot fordi man var selvskrevet til en plads på Søka-
detakademiet, var det ikke sikkert, at der ikke var et stort
ansvar forbundet med de valg, der blev taget. Søofficeren
Jørgen Winterfeldt var ikke blot adelig, men efter sin fars
tidlige død, var Winterfeldt nu eneste søn, førstearving og
den, som hele familiens ære afhang af. I sin almanak fra
perioden 1753-1770 gør han sig tanker om det ansvar, han
har for at bevare familiens gode navn og rygte
19
. Winterfeldt
var udmærket bevidst om sit ansvar både som adelsmand og
officer, hvilket skal uddybes i et senere afsnit.
Fra barn til voksen – et nyt kapitel
Den mest markante overgang i livet er typisk den fra barn
til voksen. Udover at denne overgang får en rent praktisk og
juridisk funktion fra 1736, hvor konfirmationen bliver på-
budt ved lov, har overgangen en helt særlig betydning for det
unge menneske, der træder ind i et nyt kapitel af sit liv. Det
er denne personlige oplevelse af skiftet i livet, der kan findes
indikationer på i egodokumenterne. Om vedkommende bag
egodokumentet gør nøje rede for et stort skift i sit liv, eller
om en forventelig beretning helt udebliver, fortæller det om
en individuel opfattelse af vigtigheden af denne begivenhed.
Søofficeren Tobias Wiegandt bidrager med et eksempel
på, at overgangen fra barn til voksen ikke behøver at være al-
dersmæssigt betinget eller foregå ceremonielt. I hans dagbog
fra perioden 1710-1758 er der i begyndelsen gjort nogle kor-
tere optegnelser om hans og hans søskendes fødsler, farens
død med videre. Men da han første gang kom ud at sejle be-
gynder optegnelserne for alvor, og han beskrev alt, hvad han
så og oplevede med en sådan energi, at der ingen tvivl kan
være om, at han var havnet i sit rette element
20
. Denne over-
gang må, som hos den tidligere nævnte søofficer Jens Jacob
Paludan, have været den største og vigtigste i Wiegandts liv.
I forbindelse med en radikal ændring i et menneskes liv, det
være sig nyt arbejde, ny omgangskreds eller ny titel, vil omgi-
velserne begynde at behandle vedkommende anderledes. Der
vil blandt andet blive stillet nye krav om ansvar og formåen,
og omgivelsernes ændrede opfattelse af vedkommende vil
ikke kunne undgå at påvirke hans opfattelse af sig selv.
Paludans erindringer indeholder et eksempel på, at over-
gangen fra barn til voksen kan være ceremoniel frem for
betinget af en hændelse, som det gjaldt for Paludan selv og
også Wiegandt. Paludans bror kom i tømmerlære umiddel-
bart efter sin konfirmation. Blot at konfirmationen er nævnt,
vidner om dens vigtighed, for Paludans egen konfirmation
er udeladt. Desuden giver Paludan udtryk for nødvendighe-
den af, at broren var konfirmeret, før han kom i lære og i
den forbindelse også flyttede ind hos sin mester og dennes
kone. Overgangen fra barn til voksen blev her markeret ved
en ceremoni, som har været skelsættende for Paludans bror,
der efter sin konfirmation, flyttede hjemmefra og for alvor
skulle ud og stå på egne ben
21
.
Konfirmationen nævnes også hos bondeskipperen Søren
Rasch i begyndelsen af 1800-tallet som overgangen fra barn
til voksen. Som alle andre unge mænd fra egnen omkring
Ho gik han og hans familie og ventede på, at han blev kon-
firmeret, så han kunne komme ud at sejle
22
. Hvorvidt denne
konfirmation har været af juridisk betydning, eller om det
handlede om at sikre sig den unge mands frelse, hvis han
satte sit liv til på havet, fremgår ikke af Raschs erindringer.
Sikkert er det dog, at overgangen fra barn på land til den
voksne mand, der må tage med de andre ud at sejle, har væ-
ret af stor vigtighed for Rasch og sikkert også for de øvrige
drenge i Ho og omegn.
Overgangen fra barn til voksen markerer samfundets
ændrede syn på et ungt menneske, der nu forventes at kunne
27