mandsskab. Under en storm, hvor mandskabet gav sig til at
bede højt på dækket, gjorde Agerbeck det klart, hvordan han
så på den slags, når det gode sømandskab samtidigt udeblev:
”...spurgte om de meente, at Gud var døv, siden de skre-
ge saa højt, og skammede dem ud for deres Feighed, da Gud
veed at jeg paa samme Tid føelte en ubeskrivelig Angest,
men man maae skjule det for den gemene Mand, og i dets
Sted sætte Mod i dem, thi hvis Mandskabet først bliver mod-
løst, hvilket snarest skeer, naar de see Officererne mangle
samme, saa er intet mere haab om Redning i slige Ulykker.”
5
For Agerbeck var den altseende Gud til stede og kendte
til hans følelser, men modsat Cortemünde valgte Agerbeck
det verdslige arbejde som redning frem for den gejstlige bøn.
Hvor Gud igennem mange århundreder har været opfat-
tet som den ansvarlige for de klassiske hændelser: krig, ka-
tastrofer og vejret
6
, falder denne opfattelse gennem tiden så
småt bort, og ansvaret blev placeret hos de jordiske aktører
i stedet. Søofficeren Peter Schiønning beskrev Københavns
Bombardement i 1807 i sin dagbog således:
”… og med deres Magt ville Anfaldet saa vidt som vides
en fredelig og ubevæbnet Nation, og uden Møye erobre et
næsten helt Kongerige, og en hel Flaade dets Herlighed og
Forsvar, for at kunne have noget at skyde Victorie for i Lon-
don, englændernes sædvanlige lumske Politik.”
7
I dette eksempel bliver Gud slet ikke nævnt, hverken som
ansvarlig for den ulykke, der regnede ned over København
denne efterårsdag i 1807 eller med bønner for at få ulykken
til at stoppe igen. Derimod bliver englænderne omtalt med
foragt.
Hos nogle søfolk er opfattelsen dog, at Gud kan meget
mere end at styre vind og vejr, krig og katastrofer. I hvert
fald hvis man spørger den norske matros Niels Trosner, der
under sin deltagelse i Store Nordiske Krig 1709-1714 førte
en dagbog. Trosner giver udtryk for en tro på, at Gud havde
skabt krigen og også den pestepidemi, der samtidig rammer
først i Helsingør og senere i København, for at straffe folk
for deres synder. På samme tid har Trosners kristne tro et
islæt af noget folkelig overtro, og han fortæller den ene hi-
storie efter den anden, hvor folk vågner fra de døde eller på
anden mystisk vis tager kontakt fra det hinsides. Han skriver
således i sin dagbog d. 10/5 1710:
”...at der var forgangen uge; to gamle sællands bønder
gik en aften paa veyen til byen. Da kom der nogit rulled
for deris ben som et nyste. Siden blev det til en gl. mand og
han sagde til dem: ”Hør, gamle mænder! Jeg vil forkjønde
eder en ting, som I skal kongjøre for alle folk som er, at her
vil blive en stor krig; mens naar krigen er aller størst da
skal der komme saadan en død, at de skal kjøbe en skjeppe
Jordskælvet i Lissabon, som Arní Magnusson taler om, er højest sandsynligt det, der ramte byen i 1755. Det og de efter følgende brande
og tsunami dræbte omkring 60.000 mennesker. Det fik folk til at sætte spørgsmålstegn ved oplysningstidens spirende optimisme og ved den
traditionelle gudstro. The Collection of the Museum of Lisbon.
23