Identiteter i flåden
- en undersøgelse af verdens- og selvopfattelsen hos danske søfolk i perioden 1670-1820
Af Ida Christine Jørgensen
Livet til søs var hårdt arbejde og forbundet med stor fare.
For kongerigets og dets koloniers opretholdelse, for eks-
porten og importen og ikke mindst for at tjene til livet har
tusinder og atter tusinder af mænd gennem tiden tjent i or-
logs- og handelsflåden med risiko for liv og lemmer, men
også med chancen for at opleve deres livs eventyr. Når de
vendte hjem, flokkedes folk omkring dem for at høre nyt fra
den store verden og spændende historier om fremmede ste-
der. I denne artikel belyses søfolkene og deres verdens- og
selvopfattelse. Artiklen er et resultat af en analyse af egodo-
kumenter fra 16 forskellige søfolk fra Danmark-Norge som
et led i et speciale afleveret på Københavns Universitet i
sommeren 2014.
Indledning
”Som eksempel kan nævnes, at et af de nederlandske re-
turskibe anno 1624 fangede en haj, som var 6 favne lang.
Den havde i sin vom følgende forråd: 3 menneskeben, én
drengefod, ét ben med læg uden fod, én arm med hånd og
skulder, én menneskekrop, 9 bukkefødder, ét bukkeskind, 10
stokfisk, nogle alen rødt lærred og ét lille anker brændevin.
… Jeg må sige, at den hermed havde sørget for at have noget
til knappe tider.”
1
Sådan fortæller skibslægen Johan Petri Cortemünde, da
han i 1672 befandt sig på skibet OLDENBORG med kurs
mod Ostindien. Undervejs førte han dagbog, hvori han be-
rettede om alt, hvad han så og oplevede. I denne dagbog, der
i dag findes transskriberet og udgivet, beretter Cortemünde
således om udfordringerne med vind og vejr på havet, de
fremmede lande og kulturer han mødte, og de spændende
og utrolige historier, som han fik fortalt. Dette er blot et en-
kelt eksempel på, hvordan beretninger fra flådens skibe kan
se ud. Cortemündes dagbog bærer præg af at være blevet
skrevet spontant og med den øjeblikkelige overraskelse og
fascination som drivmiddel. Hos andre sømænd finder vi
egodokumenter, der er skrevet mindre spontant, mere vel-
overvejet og i nogle situationer ligefrem retrospektivt.
Begrebet egodokument blev defineret i 1955 af histori-
keren Jacques Presser som en tekst hvor ”jeget” konstant er
til stede som skrivende og beskrivende subjekt. Med andre
ord får vi gennem et egodokument en beskrivelse af forfat-
teren, om forfatteren og gennem forfatterens optik. Disse
tekster kan således være dagbøger, breve, erindringer eller
selvbiografier.
Flådens folk bliver ofte samlet under én hat og under
betegnelsen mandskabet, besætningen eller sømænd, må
de finde sig i alle at blive redt over én kam. Men som alle
andre mennesker er de forskellige. Egodokumenterne er en
guldgrube af kilder, når formålet med analysen er at forstå
et individ. Ingen andre tekster kan bringe os så tæt på forfat-
teren som et egodokument, og indholdet og ordvalget kan
være med til at karakterisere forfatterens personlighed. I lige
så høj grad vidner udeladelser i teksten om prioriteringer og
idealer.
Formålet med denne artikel er ikke at finde frem til en
historisk sandhed, men at fremhæve forskellighederne og de
personlige træk hos søfolkene. Det er klart, at teksterne som
alle andre historiske kilder må behandles kritisk, men denne
kritik er tillige en måde at tolke forfatteren ud fra bevæg-
grunde og skjulte dagsordner.
21