Religion
Samtlige 16 søfolk, der har bidraget med kilder til denne
undersøgelse, fremstår som kristne. Men hver især opfatter
de kristendommen forskelligt, bruger den forskelligt i deres
hverdag og har sågar lidt hjemmestrikket overtro ved siden
af. Opfattelsen af det at være kristen og Guds rolle i hver
enkelte sømands liv ændrer sig desuden i høj grad gennem
de 150 år, kildematerialet strækker sig over.
I sine optegnelser fra slutningen af 1700-tallet fortæller
den islandske matros og eventyrer, Arní Magnusson om det
at være en god kristen. Hans holdning til at arbejde på hel-
ligdage var, at dette bør undgås, og han går i detaljer med
følgerne:
”…Derfor er saa stor Straf overgaaet Kjøbenhavn, mest
Ildsvaade og Dyrtid. Jeg har ikke hørt, at noget Slot er ble-
vet opbrændt, uden i Kjøbenhavn, og dog har jeg været vidt
om i Verden. Et Jordskælv ødelagde Lissabon, men hvad
skal vi saa sige om Kjøbenhavn? Først brændte Slottet op
og derpaa Staden.”
2
Arni Magnusson, der ikke selv var et af Guds bedste
børn, men en urolig sjæl, der havde en utrolig evne til at
rode sig ud i uheldige situationer, havde tilsyneladende en
klar holdning til, hvordan man bør opføre sig.
Interessant nok kommer ingen af de øvrige søfolk i kil-
dematerialet med udtalelser omkring søn- og helligdagsar-
bejde. Årsagen er formentlig, at livet på havet var et arbejde
i døgndrift; også på søn- og helligdage. De var nok alle
bekendte med denne kristne lov, men valgte at omgå den i
stilhed. Men ikke Magnusson. Han udbredte sig gerne om
det kristne menneskes forpligtelser, selvom han ikke selv
opfyldte dem.
Mens Magnussons optegnelser indeholder flere forma-
ninger til folk om, hvordan de bedst er gode kristne men-
nesker, havde Cortemünde, skibskirurgen fra 1670’erne op-
mærksomheden rettet mod sin egen fromhed. I hans dagbog
fra Ostindiefaren OLDENBORG vrimler det med lovpris-
ningssange til Gud. Cortemünde viser sig her som en mand,
der kendte sine forpligtelser som kristen. Dagbogen har kun
nogle enkelte generelle beskrivelser af kristne dogmer, men
indeholder i højere grad eksempler på skibskirurgens egen
udøvelse af sin tro. Han var stærkt overbevist om, at hyldest-
sange og bønner til Gud kunne sikre, at rejsen forløb uden
større ulykker. Da skibet i flere dage havde ligget for vind-
stille, og der da endelig kom vind, skrev han:
”Den kære
Gud vilde blot formane os til tålmodighed og bøn.”
3
En ting
er, at det er Gud, der styrer vind og vejr, men Cortemünde
havde også en egen mulighed som godt kristent menneske
for gennem bøn at kunne påvirke situationen til det bedre.
150 år efter Cortemündes oplevelser på OLDENBORG
ser synet på Guds almagt og det fromme menneskes indfly-
delse på egen skæbne meget anderledes ud. I hvert fald hos
skibsføreren hos Asiatisk Kompagni, O.D.L. Agerbeck. I sine
erindringer, udgivet i 1804, er der ingen tvivl om, hvordan
Gud optrådte i Agerbecks professionelle liv
: ”…hvorledes i
overhængende og næsten uundgåelig Farer og Ulykker, ofte
en god Vilie, uforsagt Mod og sindigt Overlæg, næst Guds Bi-
stand, kan være Middel til at redde både sig og andre flere.”
4
Guds hjælp var for Agerbeck sekundær i forhold til godt sø-
Københavns brand i 1795. I forgrunden ses Holmens bro og til høj-
re Holmens kirke. Arní Magnusson mente at ilden var Guds straf.
Andre mener at stærk vind, skarps solskin, der gjorde flammerne
svære at se og flere uheldige misforståelser var medvirkende til, at
det kunne gå så galt. Dette til trods for at man havde taget flere
forholdsregler efter den seneste store brand i 1728. Stik af Lahde.
22