begå sig i samfundet i henhold til såvel skrevne som uskrev-
ne regler. Fra kultur til kultur ændres de krav, som samfun-
det stiller til et voksent medlem, og også hvad der kan for-
ventes af et barn. Men ligegyldig hvad der forventes af det
menneske, der nyligt er trådt ind i det voksne liv, vil han
eller hun ændre sin selvopfattelse i takt med, at kravene fra
samfundet forsøges mødt. Ud fra en sammenligning af ego-
dokumenterne fremgår det, at sømændene i de retrospektive
tekster som erindringer og selvbiografier i højere grad er
bevidste om overgangen fra barn til voksen, og hvornår og
hvordan den fandt sted, end søfolkene er i de mere spontane
tekster som breve og dagbøger.
Samfundet
Det samfund, et menneske er født ind i, gebærder sig i og
dagligt må forholde sig til, har i sagens natur en del at sige,
når der tales om identitet, selvopfattelse og verdenssyn. Især
når det drejer sig om idealer, som samfundets medlemmer
må forsøge at leve op til, selv fortolke eller kritisk forkaste.
Da skibskirurgen Cortemünde i 1670’erne oplevede et ekso-
tisk og fremmed folk på Java, kunne han ikke andet end at
måle dem i forhold til de idealer, han havde med hjemmefra:
”...størstedelen er besat af horedjævlen; de klæder sig
næsten som mændene...”
23
Lidt senere lader det dog til, at
der er formildende omstændigheder:
”Kvinderne er ellers
meget virksomme, hvad angår alslags håndarbejde, som
sømmer sig for kvindekønnet.”
24
Diderik de Thurah fandt det værdifuldt for det danske
samfund at kunne tilegne sig viden om mænd og kvinders
bestemmelser. Mellem de mange bøger han oversatte fra en-
gelsk i de senere år af sit liv, findes
”Herremandens Kald”
og
”Fruentimmerets Kald”
. de Thurah giver i sine erin-
dringer fra 1784 tydeligt udtryk for vigtigheden af disse to
værker. Diderik de Thurah var temmelig konservativ og var
yderst kritisk overfor de oplysningstanker, der blev realise-
ret under Struensees korte mellemkomst i 1770’erne
25
. Det
er ikke sikkert, at de Thurahs opfattelse af vigtigheden af,
at kønnene kendte deres respektive pladser i samfundet, var
delt af alle i hans samtid, men de Thurahs fremhævelse af
disse to værker og vigtigheden af budskabet, de indeholder,
vidner i hvert fald om hans eget syn på sund lekture for sam-
fundet, og om hvilke værdier han satte højt.
Et andet eksempel på samfundets idealer findes hos sø-
officeren Christian Lerche, der i sin selvbiografi fra 1786
beskriver en gammel frue, der var ham bekendt. Lerches
idealer var måske ikke så anderledes end Cortemündes og
de Thurahs, men der er lagt fokus et ganske andet sted:
”…en meget respectabel gammel Frue, der sad i stor
Velstand med en talriig Familie alle i Agt og Ære; der leve
mange af hendes Børne Børns Børn i god Anseelse og høye
Embeder.”
26
Stor velstand og en stor familie var, hvad der for
Diderich de Thurah var fabriksmester på Holmen fra 1738 og frem
til 1758. Efter 1758 brugte han sin tid på litterært arbejde, blandt
andet oversættelser. Forsvarets Bibliotek.
28