til Varde efter godt 150 år i Hjerting. Der var dog stadig no-
gen, der troede på Hjertings fremtid som havn for sejlskibs-
farten, bl.a. konsul E. Matthiesen, som i perioden mellem
1843 og 1856 ejede fire forskellige fartøjer, som var hjem-
skrevet i Varde, deriblandt skonnerten ACTIV af Hjerting,
der er malet af skibsportrætmaleren Lorenz Petersen fra Al-
tona i 1847. Det var samme konsul Matthisen, der sammen
med sin kone i 1849 lod opføre ”Frihavn”, som legatbolig
for gamle søfolk eller disses enker.
37
Også på anden måde trængte den nye tid sig på. I 1842
havde England ophævet sin kvægtold, og det åbnede mu-
lighed for adgang til et lukrativt marked for dansk kreatur-
handel. Hvis man kunne få regelmæssige dampskibsruter til
England, kunne man få en studeeksport, der ville være langt
bedre end de bekostelige studedrifter til Nordtyskland, hvor
studene gik sig magre.
38
I 1847 blev den første sending kreaturer sendt direkte fra
Hjerting til England med dampskib. Hjerting var dog ikke
ene om den ide, og de følgende år var der dampskibstrafik
til England fra Ballum, fra Højer og fra Limfjorden gennem
Aggerkanalen.
Forventningen om Hjertings betydning i fremtiden førte
til anlæggelsen af forbedrede veje til Varde og Kolding i
1840’erne, de nuværende Hjerting Byvej og Guldagervej.
39
For at forbedre forholdene for dampskibstrafikken i Hjerting
stiftede en kreds af borgere desuden i 1851
Landingsbro-In-
teressentskabet Hjerting,
og i 1852 stod landingsbroen fær-
dig – en 250 meter lang pælebro, der førte ud til en dybde
af syv fod (ca. 220 cm). Broen have imidlertid svært ved at
holde til vinterens isdrift, og da isskruninger i 1862 havde
anrettet massive beskadigelser på broen, blev den opgivet,
og tømmeret blev optaget og solgt på auktion.
40
Imidlertid besluttede folketinget i 1868, at Danmarks
nye vestkysthavn skulle ligge i Esbjerg og gjorde dermed
en ende på Hjertings havnedrømme. I 1874 blev toldekspe-
ditionen i Hjerting nedlagt, samme år som Esbjerg Toldsted
åbnede.
41
Med ibrugtagningen af Esbjerg Havn i 1873 skete
der en afgørende ændring af havnestrukturen i Vadehavsom-
rådet. I Esbjerg havde man ikke alene en havn, som skibe i
alle størrelser kunne anløbe, men også jernbaneforbindelse
til resten af landet og til den store verden. For Hjerting betød
det enden på ladestedets betydning som søfartshavn, men til
gengæld betød nærheden til Esbjerg havn en opblomstring
for Hjertings fiskerierhverv, ikke mindst fordi Esbjergs jern-
bane, der åbnede i 1874, gav væsentligt forbedrede mulig-
heder for at afsætte fisken til fjernere markeder til en højere
pris
42
. Også en anden ny erhvervsmulighed viste sig i disse
år, nemlig sommerturisme. I en annonce i Højskolebladet
i 1884 reklameredes således for Nordsøbadene i Hjerting,
som særlig egnede sig for enlige, svage personer, for nervø-
se og overanstrengte mennesker og for familier med børn.
43
Forstad til Esbjerg
Den nye by Esbjerg trak i stigende grad aktiviteterne til sig,
og Hjerting flyttede sin orientering fra at være mod Varde
til at rette sig mod Esbjerg. Ved kommunalreformen i 1970
blev Guldager Sogn og dermed Hjerting en del af Esbjerg
kommune, og den tidligere så betydningsfulde ladeplads for
Varde er nu en forstad til Esbjerg. I dag er det fortrinsvis
navne på veje og kvarterer, der minder om Hjertings mariti-
me fortid. De nyere vænger i byens sydøstlige del er opkaldt
efter maritime beskæftigelser: skipper, styrmand, bådsmand,
matros og lods, og vejene i den nordvestlige del er opkaldt
efter fartøjstyper: Jollen, Smakken, Kvasen, Galeasen, Klip-
peren, Pinassen, Briggen, Everten og Sjægten. Og så er der
naturligvis legatboligen ”Frihavn” på Gl. Guldagervej, hvor-
på man stadig kan læse, at den er for gamle sømænd og enker
skænket af E. Matthisen og hustru A.M. Bagge år 1849 – få
årtier før Esbjerg Havn gjorde en ende på Hjertings drømme
om at forblive en betydningsfuld vestkysthavn.
Noter
1.
Dele af denne artikel har tidligere været bragt i Peter Pe-
tersen (red.):
Hjerting og Badehotellet 1914-2014 – histo-
rier fra Ho Bugt
, p. 7-25 under titlen Det maritime Hjerting.
Hjerting før anlæggelsen af Esbjerg Havn.
2.
H.K. Kristensen:
Gamle sydvestjyske fiskerlejer, et bi-
drag til vestkystfiskeriets historie
, Varde 1965, p. 13.
3.
Carl Lindberg Nielsen:
Varde bys historie
. Varde 1942,
p. 93f.
17