Amsterdam. Det var apotekervarer og farvestoffer, det
var nødder og tørrede frugter, det var kaffe, sukker, det
var tekstiler og byggematerialer og meget, meget mere.
Også genbrugsvarer fandt vej fra det rige Amsterdam til
Vestjylland. Genbrugstøj, det såkaldte luskram, var en
populær importvare i 1731, men året efter forbød den nye
toldrulle at indføre gamle og brugte klæder til salg. En
anden genbrugsvare var gamle udbrændte tobakspiber,
som importeredes tøndevis. Det var brugte kridtpiber, som
når de blev brændt rene, godt kunne bruges igen af mindre
kræsne kunder end de hollandske.
23
Så godt som al udenlandsk import sydfra til Hjerting
kom i 1731 fra Holland, og det skyldtes, at der i 1726-27 var
blevet indført importforbud fra Hamborg. Da man i 1735
spurgte myndighederne i Varde, hvordan det stod til med by-
ens søfart, var svaret meget mistrøstigt: Handelen var mærk-
bart aftaget år efter år, hed det. Det skyldtes for det første, at
hollænderne havde lagt større told på danske stude, for det
andet, at handelen på Hamburg ikke længere var fri, og for
det tredje, at kongen favoriserede handelen på København
frem for provinshavnene.
24
Hjerting fungerede som importhavn for købmænd fra
størstedelen af de jyske byer syd for Limfjorden, og nogle
købmænd tog selv med skibet til Amsterdam for at udvælge
sig deres varer.
25
Om foråret måtte de ofte dele pladsen om
bord med unge mænd fra egnen, der skulle til Amsterdam
for at søge hyre på de store skibe, der lå der: hvalfangere,
ostindiefarere eller hvad der måtte byde sig. Der kunne om
foråret være over 50 matroser om bord på et skib fra Hjer-
ting til Amsterdam.
26
I 1760’erne var der igen kommet gang i handelen med
Hamburg, og her blev det tydeligt, at Hamburg var ved at
vinde frem på bekostning af Holland. Man importerede
stadig de samme ting fra Holland, men fra Hamburg kom
desuden en mangfoldighed af tidens nye lukusvarer og fær-
digvarer. Orienteringen mod Hamburg og dens nabo, den
danske købstad Altona, ses også i toldstedets skibe. Hvor en
del af toldstedets skibe i 1731 var bygget i Holland og Fris-
land, var så godt som alle fartøjer i 1763 bygget i Altona.
27
Det er ikke mange billeder, man finder fra 1700-tallets
ladesteder, men fra 1760’erne findes et billede af Hjerting i
Pontoppidans
Danske Atlas.
28
Her ser man indsejlingen til
Hjerting gennem Grådyb med Fanø og Langli baggrunden.
En evert – et typisk, fladbundet vadehavsfartøj – er på vej
ind i Ho Bugt, og nogle fiskerbåde ses på havet. Havnen,
angivet med et femtal til højre i billedet, var – som tidligere
beskrevet – uden egentligt havneanlæg. Helt til højre i bille-
det ligger trankogeriet, hvor der blev kogt tran af grønlands-
Nogle af de krydderier, der typisk blev indført fra Holland til de jyske købstæder: kanel, muskatnød og nelliker. Foto: Brian Kristensen.
13