1634, samme år som stormfloden hærgede kysten, gav
kongen borgmesteren og borgerne i Varde lov til at afmærke
indsejlingen gennem Grådyb til Varde ved hjælp af en søtøn-
de og kaber for at hjælpe de søfarende. Kaber er sømærker,
senere også kaldet båker.
10
Til gengæld for at udføre afmærk-
ningen, måtte borgerne i Varde opkræve tønde- og kab-pen-
ge, på samme måde som borgerne i Ribe i 1545 havde fået
ret til med hensyn til Riber Dyb.
11
Afmærkningen blev dog
ikke etableret, og først da flere skibe var strandet på den ny-
dannede sandbanke Smørsand, fik en ny Varde-borgmester
tilladelsen i 1688, og afmærkningen blev etableret.
12
Hjerting var stadig et forholdsvis lille sted. I 1662 var
der fire gårde, hvoraf de tre ejedes af kronen, mens den fjer-
de tilhørte Ribe Domkapitel. Mens kronens gårde svarede
byg, rug og svin som landgilde, betalte kapitlets gård også
fisk – en halv tønde høsthvilling – som landgilde.Yderligere
var der 13 huse, hvis beboere formodentlig har ernæret sig
ved en blanding af landarbejde, fiskeri og søfart. I 1683, da
der blev lavet opmåling til Christian den Femtes matrikel,
var der otte gårde, syv huse med jord og 26 huse uden jord,
og tallene giver et fingerpeg om den vækst, der fandt sted i
disse år. Udviklingen hang sammen med, at Varde i 1651
havde fået sin stilling som toldsted og dermed eksporthavn
tilbage, og at en væsentlig del af denne eksport gik over
Hjerting. Ydermere blev det i 1680 tilladt at fortolde stude
direkte ved landingsstedet i Hjerting.
13
I 1688 fik beboerne i Ho, Oksby og Hjerting privilegium
på den sejlads, de gennem et par århundreder havde tiltaget
sig. Ved åbent brev af 28. juli fik de tilladelse til
”ved Sei-
ladsen og Søen at søge dere Næring, saa og med deres smaa
Fartøi deres Fiske og Vare til fremmede Steder henføre og
sælge, hvor de bedst vilde og kunne”.
Dog skulle de selv-
følgelig betale told af varerne.
14
Skipperne fik således ret
til at drive udenlandsk handel uden om købstæderne, hvil-
ket ellers var købstædernes privilegium. Ikke mærkeligt, at
ordningen mødte massiv modstand fra Vardes købmænd.
15
I 1692 var trafikken på Hjerting blevet så stor, at man sim-
pelthen flyttede Varde Toldsted til Hjerting.
Ved slutningen af 1600-tallet var Hjerting således godt
på vej til at blive en driftig havn med omkring en snes hjem-
mehørende fartøjer, eksport af landets produkter, stude, fisk,
korn og jydepotter, og import af en lang række fremmede
produkter, bl.a. krydderier, tekstiler og byggematerialer.
16
Med den stigende trafik var der også brug for et sted at få
noget at spise og drikke, og i slutningen af 1600-tallet fik en
mand ved navn Engelstoft tilladelse til at oprette et værts-
hus.
17
Områdets største havn
1700-tallet blev for alvor Hjertings storhedstid. Hjerting
var blevet den mest betydningsfulde havn på den danske
Vadehavskyst, mens Ribe i 1730’erne kun havde et enkelt
skib tilbage. Hjerting lå beskyttet bag Fanø og Langli og
havde dermed en sikker ankerplads, hvor man til de fleste
tider kunne laste og losse.
18
Imidlertid var der ikke læ nok
ved Hjerting til, at skibene kunne ligge i vinterhavn her. Til
dette formål benyttedes i stedet Nordby på Fanø, hvor de
kunne ligge i læ af landet og finde beskyttelse mod uvejr
og drivis.
19
Der er ikke fordi antallet af skibe var steget voldsomt i
Hjerting. Antallet af skibe i 1731 var det samme som i 1671,
nemlig 19. Men til gengæld var størrelsen af skibene vokset,
sådan at den samlede tonnage var mere end tredoblet – fra
knap 50 læster til knap 160 læster.
20
Ligesom i 1600-tallet
benævntes fartøjerne stadig smakker, skuder og både, men
der var også kommet andre typer til: snekke, galiot og pinke.
Hjemmehørende skibe ved Varde Toldsted 1671
2 smakker
á 5 læster
1 smakke
á 4 læster
1 smakke
á 3 læster
3 skuder
á 5 læster
2 skuder
á 2½ læster
1 båd
á 2 læster
3 både
á 1½ læst
6 både
á 1 læst
I alt 19 fartøjer
49,5 læster
Kilde: Varde Toldbog 1671. Rigsarkivet.
11