Vadehavets nordligste havn
Hjerting som havneby i 1600-1700-tallet
Af Mette Guldberg
Når man besøger Ribe, er Skibbroen en af de uomgængelige
seværdigheder på linje med Domkirken, Slotsbanken og de
hyggelige gader og stræder. Skibbroen vidner om dengang,
Ribe var en søfartsby, og skibe bragte varer fra nær og fjern
til byen. Men Ribe var ikke den eneste havn i området. Langs
den øvrige Vadehavskyst lå der tidligere mange småhavne
og ladesteder, men da de ofte var uden de store havneanlæg,
er der ikke er nogen fysiske anlæg til at minde om deres
eksistens. En af disse forsvundne havne er Hjerting nord for
Esbjerg. I dag er Hjerting en forstad til Esbjerg, men i 1600-
og 1700-tallet var Hjerting en af de mest betydningsfulde
havne ved Vadehavet. Desuden var Hjerting den nordligste
større havn ved det Vadehav, der strækker sig fra Danmark
over Tyskland til Holland, og som i 2014 blev udnævnt til
Verdensarvsområde.
1
Hjerting vokser frem
Igennem middelalderen var Ribes havn dominerende i den
nordlige del af Vadehavsområdet. Den gamle by havde rød-
der tilbage til 700-tallet, hvor der blev anlagt en handels-
plads ved Ribe Å, og gennem århundreder fungerede Ribe
som transithavn mellem øst og vest. I løbet af middelalderen
kom der imidlertid flere byer til ved Vadehavskysten. De op-
stod typisk, hvor det var muligt at passere en å, når man rej-
ste nord-syd over land, og hvor det samtidig var muligt at nå
havet, hvis man sejlede mod vest. Åen fungerede som en na-
turhavn, hvor skibene kunne ligge beskyttet et stykke oppe
ad åen væk fra selve kysten. De største byer blev med tiden
købstæder, der fik privilegium på at drive handel, håndværk
og søfart. Således opstod Tønder syd for Ribe, og nord for
Ribe opstod Varde, som blev Hjertings nærmeste købstad
og afgørende for stedets udvikling. Varde var opstået som
en vadestedsbebyggelse i 1100-tallet, men det vides ikke,
hvornår byen fik købstadsprivilegier – kun at de blev be-
kræftet i 1442. Afgørende for søfarten i Vadehavet var de
dyb, ad hvilke man kunne passere mellem øerne, når man
skulle sejle fra Nordsøen og ind til Vadehavskysten. Her i
den nordligste del af Vadehavet var det Grådyb, man benyt-
tede, og derfor finder man også undertiden området omtalt
som Grådyb Havn.
2
Et af formålene med at give købstæderne privilegium til
at drive søfart var at myndighederne ville sikre, at der blev
betalt told af ud- og indførte varer. Det havde man bedre
kontrol over, når antallet af steder, hvorfra der udskibe-
des varer, var begrænset. Imidlertid kunne det af praktiske
grunde være nødvendigt også at benytte andre steder end
købstadens havn til at laste og losse skibene. Det skete ved
ladestederne, hvoraf der var en del i Vadehavsområdet.
Hjerting i 1760’erne. Fra: Pontoppidan: Den Danske Atlas V, 2,
1769. Numrene henviser til: 1. Fanø. 2. Gabet hvor indsejlingen er,
kaldet Grådyb. 3. Langlibjerge. 4. Skallingen. 5. Havnen. 6. Tranko-
geriet. 7. Vejen til Varde. 8. Indsejlingen til Fanø Havn. 9. En evert
som sejler ind ad Myretue-Bugt. 10. Hjørnet hvor skibene ligger,
når de er ladede og klar til at udgå. 11. Nordby på Fanø. 12. Hjelm-
dybet. 13. Hobo Dyb. 14. 3 på havet sejlende fiskerbåde fra Fanø.
9