Previous Page  110 / 196 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 110 / 196 Next Page
Page Background

trådt et udførselsforbud, som tyskerne havde fået indført

27/6 1944 under departementschefstyret.

Modstandsbevægelsen var fortørnet og forbød ham at

betale bøden, og det gjorde han heller ikke, men bødekravet

skabte problemer. Osvald blev frataget sine borgerlige ret-

tigheder med det resultat, at han ikke kunne få licens til at fi-

ske på England, og det var en ganske alvorlig sag. I de første

år efter krigen var det stort set den eneste form for fiskeri,

som vestkystfiskerne havde mulighed for at drive, og derfor

blev han i realiteten frataget sit levebrød. Først 25/9 frafaldt

ministeriet bødekravet, og da Osvald langt om længe kunne

opnå licens, var snurrevodsfiskeriet og Englands-fiskeriet

slut for dette år.

Hos Osvald Olesen skabte det en bitterhed, som han al-

drig senere kunne lægge fra sig.

Konklusion

Osvald Olesens erfaringer viser, hvordan 2. Verdenskrig

greb stærkt ind i Nordsø-fiskernes liv. Fiskerne var under

pres både fra tysk og britisk side, og under udøvelsen af

deres fredelige erhverv kunne de hurtigt komme i klemme

mellem de krigsførende parter.

Da muligheden bød sig, påtog et antal fiskere sig at

smugle våben og ammunition fra England til den danske

modstandsbevægelse. Kilderne er ikke enige om mængden,

men nogen væsentlig militær betydning fik transporterne al-

drig. De kom for sent i gang og kunne kun gennemføres, når

vejrforholdene tillod fiskeri. I alt kom der kun otte laster til

Danmark, og hvis der i gennemsnit blev overført mellem to

og fire tons pr. last, ligger den samlede mængde mellem 16

og 32 tons. Det er forsvindende lidt i forhold til de forsynin-

ger, som blev kastet ned fra luften.

Våbentransporterne bør derfor ikke vurderes ud fra deres

militære betydning, men skal ses som udtryk for et usæd-

vanligt stort mod hos de fiskere, som påtog sig opgaven. De

risikerede livet, når de skulle bluffe sig gennem den tyske

kontrol, og var det gået galt, havde de ikke engang våben til

at forsvare sig med.

Som bødeforlægget til Osvald viser, fik de aldrig den

anerkendelse fra det officielle Danmark, som de fortjente.

Noter

1.

A. Hjorth Rasmussen:

Det er nødvendigt at sejle

, Fiskeri-

og Søfartsmuseet-Saltvandsakvariet i Esbjerg, 1980, p. 25.

2.

Interview med Osvald Olesen i Thyborøn, april 1985.

3.

A. Hjorth Rasmussen:

Det er nødvendigt at sejle, p. 9.

4.

Württembergische Landesbibliothek:

Gefechtsbericht

über die Versenkung von vier dänischen Fischkuttern

, www.

wlb-stuttgart.de/seekrieg/miszellen/40-02-24.htm

5.

Forfatterens Interview med Osvald Olesen, april 1985.

6.

Ibid.

7.

www.historisches-marinearchiv.de

: Suchbegriff

Pelikan

und

Palime

.

Osvald Olesen måtte tilbringe de sidste år af sit liv i land. På

grund af et svigtende syn måtte han i 1960 sælge GADUS og tage

arbejde på Thyborøn Havn. Foto: Chr. Winkel Olesen.

108