disse fjerne afkroge af landet, og snart begyndte borgerska-
bet at følge i kunsternes fodspor.
Det var imidlertid ikke alene lysten til at opdage lan-
dets afkroge, som lokkede borgerskabet ud fra byerne. En
generelt dårlig hygiejne med elendig kloakering (om over-
hovedet nogen) og tvivlsom drikkevandsforsyning gjorde li-
vet i byerne til en temmelig risikabel affære, hvor gentagne
epidemier medførte stor dødelighed blandt befolkningen.
Det havde man senest set under koleraepidemien i Køben-
havn i 1853, og selv om forholdene blev forbedret i løbet af
anden halvdel af 1800-tallet, herskede synspunkter om, at
man ikke mindst i sommervarmens stank blev syg af luften i
byerne. Da det samtidig blev fremført af lægevidenskaben,
at havbade var genvej til helbredelse og forebyggelse af al-
verdens sygdomme, fik borgerskabet dobbelt incitament til
at følge kunstnerne ud til flækkerne på kysten eller til de
havbade, som man allerede i 1800-tallets begyndelse havde
set skyde frem i Tyskland, og som nu også begyndte at opstå
i Danmark
4
.
I løbet af 1800-tallet blev det desuden stadig lettere at nå
frem til selv fjerne egne af landet, idet der – siden damperen
CALEDONIA som landets første dampskib blev sat i fart i
1819 – blev føjet rute på rute til et stadig mere fintmasket
net af dampskibsruter mellem de danske landsdele. På til-
svarende vis blev transporten over land lettet via det jern-
banenet, der efter åbningen af banen mellem København og
Roskilde i 1847 ligeledes bredte sig ud over landet i de føl-
gende årtier. Med den moderne dampteknologi kunne man
hurtigt bevæge sig fra hovedstad eller købstæder til fjernere
egne af landet, hvorfra den videre transport kunne besørges
med hestevogn
5
.
Endelig betød den begyndende industrialisering af Dan-
mark også en bedret økonomi, som efterhånden tillod blandt
andet fabrikanter, folk fra liberale erhverv og visse embeds-
mandsgrupper at holde ferie. I 1891 indførtes forbud mod
søndagsarbejde, hvilket førte til udvikling af kolonihavebe-
vægelsen, der særlig for arbejdere og håndværkere blev en
yndet rekreationsform. Vel var en søndag ikke ferie, men
man var på vej mod industrialiseringens opdeling af tilvæ-
relsen i arbejde og fritid, og det skulle få betydning i det næ-
ste århundrede. Foreløbig var det fortsat borgerskabet, som
havde mulighed for at nyde ferieprivilegiet, og det skete
blandt andet gennem udviklingen af en bade- og landligger-
kultur, hvis scene bl.a. blev henlagt til en række af de pletter,
som kunstnerne havde fundet langs de danske kyster
6
.
Badehoteller og strandvillaer
I det sydvestjyske område blev Fanø det sted, hvor turis-
men først spirede og slog rod. Allerede i 1851 etablerede
ditmarskeren Peter Duysen en søbadeanstalt ved færgelejet i
Nordby. Selv om forholdene var primitive, fik den nye bade-
anstalt så megen tilstrømning, at Duysen også kunne opføre
et badehotel i Nordby, hvor han kunne modtage gæsterne,
der efterhånden også søgte ud til Fanø Vesterstrand for at
bade fra den åbne strand. Den lokale læge, Jørgen Heinrich
Lorck, som virkede i Nordby fra 1853-1868, arbejdede også
for udviklingen af turisme på Fanø gennem en række artik-
ler i bl.a.
Hospitalstidende
om nordsøvandets særegne, store
saltholdighed, friskhed og helsebringende virkning. Det vir-
kede i forhold til fremmede turister, men de lokale faldt ikke
for denne snak. Søulke foretrak at være
på
og ikke
i
vandet,
men derfor kunne man jo godt investere i foretagendet. Det
skulle man snart se flere eksempler på.
Efter Duysens død i 1868 blev hotel og badeanstalt en
kort overgang ført videre af Duysens enke, som dog snart
afhændede aktiverne til skibsfører A.N. Ankersen. Han
byggede en ekstra fløj til hotellet og sørgede sammen med
yderligere et par skibsførere i 1873 også for forbedrede ba-
defaciliteter ved havnen i Nordby. I 1879 stod den samme
personkreds bag anlæggelsen af en badeanstalt med fire
vogne og en pavillon med restauration ved Vesterstrand.
Jernbanen var i 1874 ført frem til Esbjerg, og sejlbåden mel-
lem Esbjerg og Fanø erstattet af en lille dampfærge. Den
bedrede infrastruktur påvirkede optimismen, og planerne
var mange. Det helt store projekt kom dog først, da aktører
uden for Fanø blandede sig i udviklingen
7
.
I sommeren 1888 havde
Den Nordiske Industri-, Land-
brugs- og Kunstudstilling
trukket titusinder af udenlandske
gæster til København og omegn. Det åbnede driftige er-
hvervsfolks øjne for turismens muligheder og førte i januar
113